Една от причините да седна да напиша тази статия е невъзможността ми да адаптирам всички уроци и помощни материали, които съм направил, за всички или поне за по-популярните интерактивни дъски, които са разпространени в детските градини и училищата в България.
Другата причина е, че много колеги търсят готови уроци, шаблони или примери на учебно съдържание за определена марка или даже модел на интерактивна дъска и обикновено не намират такова, споделено от колегията.
Едно от хубавите неща на българската образователна система е, че всичко се прави … по български. Никой в България не е и няма да може законово да унифицира купуването нито на хардуера, нито на софтуера, с който работят интерактивните дъски. Това, от една страна, е ужасно – търговците продават, образователните институции купуват и обикновенно това става без никакви консултации със специалисти – търси се евтин вариант, без да се набляга на функционалността (разбираемо е заради бюджетите). От друга страна обаче, това дава възможност да се подбират и хардуерът, и софтуерът, което развързва ръцете на учителите, които имат желание да експериментират с иновативни технологии.
Опитът, който имам от работата с интерактивни дъски, ми дава възможност да систематизирам в поредица от статии в блога си не само технологичните решения за създаване на интерактивни дъски, но и софтуера, с който те могат да работят. Настоящата статия е фокусирана върху безплатните интернет-базирани ресурси за работа с интерактивна дъска. Класацията е направена според:
Twiddla (http://www.twiddla.com): Стартирането на сесия започва с активирането на команадата GO (за нерегистрирани потребители) или чрез достъп през акаунта на потребителя. Разликата – когато е достъпно приложението, през акаунта може да съхраните създадените ресурси. Броят на инструментите в Twiddla е значителен и много лесно могат да се добавят и редактират изображения, уеб страници или документи като фон. На разположение са цветова палитра, молив, полупрозрачен маркер, инструменти за форми, текст и др. Основно предимство на Twiddla е възможността за съвместна работа на няколко потребителя върху един документ. Налице са възможност за обмяна на текстови съобщения и реализиране на аудио конферентна връзка!
Vyew.com ( http://vyew.com): За да стартирате пробна сесия, щракнете върху бутона TAKE A TEST DRIVE. Всяка сесия може да бъда достъпна за потребители с покана, изпратена от администратора на сесията. Всеки от поканените потребители може да приеме една от четирите роли, зададени му от администратора: гост, рецензент, сътрудник и модератор. В зависимост от ролята потребителите имат определени права за управление на съдържанието. Адмистраторът може да фиксира време за достъп на всеки от потребителите, без значение от неговата роля, както и да създава няколко работни платформи в рамките на една сесия.
Megascopes (http://whiteboard.megascopes.com): Megascopes.com е уебсайт за обмен на идеи. Във фокуса на тази статия – той разполага с инструмент за работа с интеркативна дъска WHITE BOARD. Може да стартирате приложението чрез „Request a private session“ и да изпратите до потребителите връзка към отворена сесия по e-mail, Skype или социалната мрежа. За потребителите с покана от администратора не се изисква регистрация.
Groupboard (http://www.groupboard.com): Безплатната версия на Groupboard предлага широка гама от функции, responsive дизайн и възможност за работа с IPAD, iPhone и Android устройства.
Scribblar (http://scribblar.com): Scribblar е интересен инструмент за работа в сътрудничество. Изисква регистрация, но участниците в дадена сесия могат да общуват помежду си чрез размяна на текстови или гласови съобщения. Scribblar е едно от малкото приложения с възможност за създване на снимки на екрана, които в последствие да бъдат използвани за фон или работен екран.
Skrbl (http://www.skrbl.com): Изненадващо, но Skrbl вече трета година работи в бета режим. Въпреки това Skrbl предлага в безплатния си вариант достатъчно инструменти дори за най-капризните разработчици на образователно съдържание.
Други приложения за работа с интерактивна дъска: