„Опитомяване“ на спинери
Въртележките (спинери) са новите модни играчки сред децата. Създателите им твърдят, че действат антистресово, помагат на деца с дефицит на внимание да се концентрират и са полезни за аутисти.
Новата мания има и своите противници. Така например, в много училища вече са издадени забрани за носенето и използването на въртележките.
Мисля, че забраната не е най-правилния начин да се справим със съществуващ проблем. Присъединявам към мнението на колегите, които смятат, че най-добрият начин за овладяването на даден проблем е да го трансформираме в нещо градивно. В конкретният случай, това е да приспособим играта с въртележките към нуждите на обучението.
В много образователни сайтове, вече има ресурси, които предлагат богат набор от обучителни дейности със спинери. Те включват игри, проучвания, експерименти, проекти и др.
Връзки към ресурси на английски език:
http://www.twinkl.co.uk/search
https://www.teacherspayteachers.com/Browse/Search:fidget%20spinner
Ето няколко идеи:
Дидактични игри
Въртележката може да я използвате във всички часове. Това, което трябва да направите е да си подготвите достатъчно задачи по дадения предмет. Игрите могат да бъдат със следните сюжети:
„Докато се върти“
Децата се разделят на групи. На всяка група се раздават задачи или въпроси, на които те трябва да отговорят докато въртележката не спре да се върти. Победител е тази група, която е решила вярно най-много задачи. Задачите могат да бъдат тестови въпроси, четене на текст или думи, препис на думи, математически примери за решаване и т.н.
„Избери ме“
Това е игра за практикуване на социални умения. Направете карти със задачи, които изискват практикуването на правила за вежливо поведение. Например: „Тактично помоли съученика си, да подреди работното си място.“ и др. За да се играе тази игра, въртележката трябва да бъде модифицирана. В единият край залепете стрелка (използвайте цветно тиксо).
Учениците се подреждат в кръг. Един от тях завърта въртележката. Когато тя спре да се върти, ученикът срещу когото е спряла стрелката, трябва да изтегли карта и да изпълни задачата от нея.
„Завъртяна история“
Това е игра за създаване текст, подобен на фантазния бином. Разделете учениците на групи и им дайте шаблон, върху който те трябва да напишат думи. Всяка група има задача да напише различни думи. Например: 1 група – съществителни имена; 2 група – глаголи; 3 група – прилагателни имена; 4 група – числителни имена и т.н.
След като са готови със записаните думи върху шаблона, те трябва да завъртят въртележката в центъра. Когато спинерът спре да се върти, прочита думата, към която сочи стрелката. С тези думи отборите ще трябва да измислят история.
Принципът на тази игра може да се практикува по различен начин. Например в разделите на кръга от шаблона могат да се запишат различни предизвикателства, изискващи практикуване на социални умения:
Подвижни игри
Това са игри, при които учениците извършват двигателни дейности, докато въртележката се върти.
Например:
Проучвания и проекти
Спинерите могат да се използват като мотиватор за провеждането на много проучвания, експерименти и творчески проекти в различни области – математика, физика, изкуство и дори история.
Ето един пример: https://vimeo.com/215693124
Както всички популярни играчки, така и въртележките си имат мобилни версии:
IOS: HTTPS://ITUNES.APPLE.COM/AU/APP/FINGER-SPINNER/ID1236104279?MT=8
Сигурна съм, че предстоящата учебна година ще започне с демострация на спинърски умения между учениците. Ако това в един момент ви подразни, не се гневете – „впрегнете ги“ в нещо градивно и спинерите ще заработят за вас.
Ще се радваме да споделите своя спинърски опит с нас.
Успех!
Автор:
Антоанета Миланова
Още по темата тук