Търсене Календар Блог За нас Партньори Бизнес Контакти
Конференция Образование 2017: Акценти от събитието
Гласувай
Рейтинг
0

Инвестициите в мотивирани учители и достъпът до образование на всяко дете са фокусът на Конференция Образование 2017


“Трябва да инвестираме в учителите и да направим така, че образователните институции да работят добре. Тогава можем да очакваме резултати.”

Това заяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев по време на откриването на годишната Конференция Образование 2017, организирана от сдружение “Образование България 2030” и фондация “Заедно в час”. Форумът се провежда през целия ден в петък, 10 ноември, в София и събра международни и български експерти, директори, учители, представители на държавния и на неправителствения сектор.

Министър Вълчев добави още, че България има нужда от по-силни и работещи институции, които да оказват подкрепа на всяко дете и да имат повече свобода да го правят. Той подчерта важността на съвместната работа между институциите, както и на партньорствата с неправителствени организации.

“Трябва да използваме всички ресурси за обхващане на всички деца в образователната система”, категоричен беше министърът, като наблегна в речта си и на нуждата от инвестиции в българските учители.

“Наблюдава се несъответствие в уменията на хората в трудоспособна възраст и уменията, които се търсят на пазара на труда”, заяви по време на откриването на конференцията и Марина Кирова, съветник “Икономическо управление” и “Европейски семестър” към “Представителството на Европейската комисия в България”.

Тя наблегна на необходимостта от предоставяне на качествено образование на децата от ромски произход, но спомена и някои сфери, в които България е постигнала напредък през последните години, като акцентът върху приобщаващото образование и повишаването на качеството на професионалното образование.

“Отговорността да осигурим равен достъп до качествено образование на всяко дете е на всички нас. Защото сме имали привилегията да получим добро образование. Защото сме имали достъп до възможности. Защото сме имали късмета – късмет, а не наша лична заслуга – че някой ни е показал защо образованието трябва да бъде ценено и ни е подкрепил, за да се образоваме.”

Това заяви по време на приветствената си реч Траян Траянов, програмен директор на фондация “Заедно в час”. Според него България е все още далеч от целта равен достъп до качествено образование, но е обнадеждаващо, че вече не само говорим за проблема, но и търсим решения.

На конференцията беше представено и новото издание на мониторинговия доклад на “Образование България 2030”, който е проследил развитието на ключови показатели в сферата през последната година. Изследователите посочват, че държавата трябва да продължи активната си политика да предотвратява ранното отпадане от училище и да реинтигрира преждевременно напуснали. Препоръката им е в процеса да бъдат включени директори и учители, за да може по този начин и те самите да разпознаят държавната политика. От “Образование България 2030” обръщат внимание също, че не трябва да се прави компромис с идеята инвестициите в образованието да са обвързани с качеството на образованието, резултатите на учениците и профила на техните населените места, общности и семейства.

“Необходимо е прилагането на редица мерки за привличане и задържане на млади хора в образованието, които да съпътстват увеличаването на заплащането в системата”, препоръчват още авторите на доклада. Като примерни мерки в това отношение те отбелязват улеснения достъп до учителската професия и осигуряването на менторство и подкрепа за младите учители.

Темата за мотивацията на новите учители и задържането им в професията беше подробно засегната и по време на дискусионния панел "Нов път за нови таланти в преподаването", където беше представен и международният проект със същото име, чиято цел е да апробира алтернативни методи за привличане, квалификация и развиване на педагогическите специалисти.

"Няма как да бъдем онези ролеви модели в класната стая, които се изисква да бъдем в 21 век, ако ние не растем професионално. Възможността да израстваш в професията, да учиш постоянно и да предаваш опита си на останалите е нещо, което мен лично би ме задържало в класната стая", сподели своята мотивация да остане в професията Росен Богомилов, учител по история в 106 ОУ "Григорий Цамблак" в  София и възпитаник на програма "Заедно в час".

Освен професионалното израстване той изтъкна като мотиви също възможността да бъде сред учениците си и да постига успехите си заедно с тях, учителите да получат по-голяма автономия в процеса на преподаване и по-голяма финансова стабилност.

В другия сутрешен панел "Връзката между училището и професията" гостите на Конференция Образование 2017 имаха възможност да научат повече за програмите по предприемачество на германското училище „Паулине Тома”, което е носител на наградата за най-добро предприемаческо училище през 2016 г. на Junior Achievement от учителката Сузане Клайн. В последвалата дискусия като акцент се открои, че бизнесът подкрепя все повече образователни инициативи и все по-интензивно влиза в класната стая, изхождайки от реалните си нужди на пазара на труда.

Преди 137 години...
Преди 137 години е роден Наум Николов (Николчов) Торбов - виден български архитект, проектирал сградата на Централните хали в българската столица София.БиографияНаум Торбов е роден в голямото македонско влашко село Гопеш, Битолско, тогава в...
"Заедно в час" набира нови участници по програмата си до 20 ноември
Остава една седмица до крайния срок за кандидатстване за програма Заедно в час. Желаещите трябва да попълнят онлайн формуляр на уебсайта на организацията – www.zaednovchas.bg, до 20 ноември. Одобрените кандидати ще започнат работа в...
Гости в ЧСУ "Веда"
На 7.11.17 г. ние, учениците от 3.а и 3.б клас на ЧСУ “Веда”, имахме гости - децата от двата трети класа на ОУ “Св. Св. Кирил и Методий”, гр. Мездра. Посрещнахме ги с хляб и сол по българската традиция. Поздравихме ги с химна на училището и ги въведохме в духа на предстоящия за нас...
Споделен опит - ЧСУ "Веда"
Разработени мисловни карти със съответното учебно съдържание. Децата оцветяват върху молива, когато вземат дадената група уроци. Таблата висят в класната стая и са на вниманието на учениците непрекъснато. А има и лично участие, интересът е...
Бинарен урок "Наука и изкуство"
Бинарен урок "Наука и изкуство"-6 клас /IV ОУ ,,Иван Вазов"-Монтана/Предметите са Човекът и природата и Изобразително изкуство.Тема: Прости механизми и се използва ел.учебник ,като...
Конференция Приобщаващо образование 2017 – Партньори на приобщаването в общността
Конференция Приобщаващо образование 2017 – Партньори на приобщаването в общносттаПетото издание на Годишната конференция на Център за приобщаващо образование ще се проведе на 9 декември 2017 г., зала „Витоша“, Интер Експо Център. Тя се...
НАЙ-СИЛНИЯТ ЧОВЕК В БЪЛГАРИЯ
На 1 ноември, Деня на будителите, Център за приобщаващо образование стартира нова кампания за ролята на българския учител Видеоклипът към кампанията е дело на английския...
“Да дадем!”
В час по Четене в 3.а клас учениците на г-жа Ани Господинова обсъдиха връзката между приятелството и даването. Децата получиха нагледен пример от сем. Бахчеванови, които ги дариха с книги за библиотеката на класа. “И ние ще дадем! Тези книги ги споделяме с приятелите си от...