Търсене Календар Блог За нас Партньори Бизнес Контакти
Конференция Образование 2017: Акценти от събитието
Гласувай
Рейтинг
1

Инвестициите в мотивирани учители и достъпът до образование на всяко дете са фокусът на Конференция Образование 2017


“Трябва да инвестираме в учителите и да направим така, че образователните институции да работят добре. Тогава можем да очакваме резултати.”

Това заяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев по време на откриването на годишната Конференция Образование 2017, организирана от сдружение “Образование България 2030” и фондация “Заедно в час”. Форумът се провежда през целия ден в петък, 10 ноември, в София и събра международни и български експерти, директори, учители, представители на държавния и на неправителствения сектор.

Министър Вълчев добави още, че България има нужда от по-силни и работещи институции, които да оказват подкрепа на всяко дете и да имат повече свобода да го правят. Той подчерта важността на съвместната работа между институциите, както и на партньорствата с неправителствени организации.

“Трябва да използваме всички ресурси за обхващане на всички деца в образователната система”, категоричен беше министърът, като наблегна в речта си и на нуждата от инвестиции в българските учители.

“Наблюдава се несъответствие в уменията на хората в трудоспособна възраст и уменията, които се търсят на пазара на труда”, заяви по време на откриването на конференцията и Марина Кирова, съветник “Икономическо управление” и “Европейски семестър” към “Представителството на Европейската комисия в България”.

Тя наблегна на необходимостта от предоставяне на качествено образование на децата от ромски произход, но спомена и някои сфери, в които България е постигнала напредък през последните години, като акцентът върху приобщаващото образование и повишаването на качеството на професионалното образование.

“Отговорността да осигурим равен достъп до качествено образование на всяко дете е на всички нас. Защото сме имали привилегията да получим добро образование. Защото сме имали достъп до възможности. Защото сме имали късмета – късмет, а не наша лична заслуга – че някой ни е показал защо образованието трябва да бъде ценено и ни е подкрепил, за да се образоваме.”

Това заяви по време на приветствената си реч Траян Траянов, програмен директор на фондация “Заедно в час”. Според него България е все още далеч от целта равен достъп до качествено образование, но е обнадеждаващо, че вече не само говорим за проблема, но и търсим решения.

На конференцията беше представено и новото издание на мониторинговия доклад на “Образование България 2030”, който е проследил развитието на ключови показатели в сферата през последната година. Изследователите посочват, че държавата трябва да продължи активната си политика да предотвратява ранното отпадане от училище и да реинтигрира преждевременно напуснали. Препоръката им е в процеса да бъдат включени директори и учители, за да може по този начин и те самите да разпознаят държавната политика. От “Образование България 2030” обръщат внимание също, че не трябва да се прави компромис с идеята инвестициите в образованието да са обвързани с качеството на образованието, резултатите на учениците и профила на техните населените места, общности и семейства.

“Необходимо е прилагането на редица мерки за привличане и задържане на млади хора в образованието, които да съпътстват увеличаването на заплащането в системата”, препоръчват още авторите на доклада. Като примерни мерки в това отношение те отбелязват улеснения достъп до учителската професия и осигуряването на менторство и подкрепа за младите учители.

Темата за мотивацията на новите учители и задържането им в професията беше подробно засегната и по време на дискусионния панел "Нов път за нови таланти в преподаването", където беше представен и международният проект със същото име, чиято цел е да апробира алтернативни методи за привличане, квалификация и развиване на педагогическите специалисти.

"Няма как да бъдем онези ролеви модели в класната стая, които се изисква да бъдем в 21 век, ако ние не растем професионално. Възможността да израстваш в професията, да учиш постоянно и да предаваш опита си на останалите е нещо, което мен лично би ме задържало в класната стая", сподели своята мотивация да остане в професията Росен Богомилов, учител по история в 106 ОУ "Григорий Цамблак" в  София и възпитаник на програма "Заедно в час".

Освен професионалното израстване той изтъкна като мотиви също възможността да бъде сред учениците си и да постига успехите си заедно с тях, учителите да получат по-голяма автономия в процеса на преподаване и по-голяма финансова стабилност.

В другия сутрешен панел "Връзката между училището и професията" гостите на Конференция Образование 2017 имаха възможност да научат повече за програмите по предприемачество на германското училище „Паулине Тома”, което е носител на наградата за най-добро предприемаческо училище през 2016 г. на Junior Achievement от учителката Сузане Клайн. В последвалата дискусия като акцент се открои, че бизнесът подкрепя все повече образователни инициативи и все по-интензивно влиза в класната стая, изхождайки от реалните си нужди на пазара на труда.

Стани Търсач на не/равенство
„Идеята ме грабна и реших че мога да пробвам да допринеса“, започва Стефани. „…направихме проучване за мнението на хората в Бургас за децата от ромски произход. Проучването беше полезно за целия екип. Рядко се случва да се отнасят с хора...
Близо 1000 ученици ще учат и развиват умения през лятото с Лятната академия на “Заедно в час
За осма поредна година Лятната академия за успех и забавление на фондация “Заедно в час” ще подкрепи близо 1000 ученици от София и региона да учат и да се забавляват през лятото, като развиват умения и мотивация за учене. Лятното училище започва на 30 юли,...
Кампания "Дни на приобщаването 2018" даде крила на Илкер да полети
Илкер Сальовлу е седмокласник от ОУ „Св. Паисий Хилендарски“, с. Езерче. който най-силно мечтае да може да ходи, а след това – да може да лети. Той е един от победителите в конкурса  – „На крилата на моята мечта“, част от кампанията на Център за приобщаващо образование...
Reach for Change започва лятна обучителна програма по социално предприемачество за възпитаниците на програма “Заедно в час”
Съвместна лятна обучителна програма по социално предприемачество започват неправителствените организации Reach for Change България и “Заедно в час”. Програмата е предназначена за възпитаниците на “Заедно в час”, които имат интерес в сферата на социалното...
Ранната интервенция при деца с увреждания или забавяне в развитието помага на 70% от тях да достигнат пълния си потенциал
Национална мрежа за децата организира кръгла маса с над 20 институции и организации и световно признатия международен експерт Емили Варгас Барон 21 юни 2018 г., София– Ранната детска интервенция е...
Започна записването на ученици за Лятната академия на “Заедно в час” за 2018 г.
“Заедно в час” започна набирането на ученици за своята безплатна Лятна академия за успех и забавление в София. Лятната академия се провежда заосма поредна година и е предназначена за ученици от I до XII клас. Тя ще се провежда в...
Национална кампания "Будителите"
Връзка към buditelite.bg   Образователна платформа „Училища.бг“ организира национална кампания „Будителите“ ,която има цел да покаже добрите практики и дейни хора в българското образование.За съжаление ежедневно се сблъскваме с...
ГЛАСУВАЙТЕ ЗА ИЗБОРА НА „ГЕРОЙ НА ДЕЦАТА“
Помогнете на Национална мрежа за децата да отличи най-заслужилия от общо 39 номинирани личности, който са направили нещо необикновено и значимо за децата Рекорден брой номинации – 39, събра тази година Национална мрежа за децата в категорията...