Търсене Календар Блог За нас Партньори Бизнес Контакти
Подкрепата, автономията и сътрудничеството с колегите са сред факторите, които задържат младите учители в училище
Гласувай
Рейтинг
0

Кръгла маса на “Заедно в час” и Синдиката на българските учители събра добри практики за привличането, обучението и задържането на мотивирани професионалисти в учителската професия


“Учителите са най-важният фактор в системата и ще останат такъв. Намираме се пред голямо предизвикателство да обезпечим системата с добри преподаватели.”

Това заяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев по време на кръгла маса на тема как да намерим, обучим и задържим успешните учители, организирана от фондация “Заедно в час” и Синдиката на българските учители (СБУ). Според него това няма да стане само с увеличение на възнагражденията, а и с други стимули за задържане на учителите и политики за тяхното професионално развитие. Целта на събитието беше да обсъди добри практики при привличането и подбора на мотивирани професионалисти към учителската професия, както и работещи стимули за оставането им в образователната система.

“Има нужда от промяна в подготовката на младите учители”, заяви председателят на Синдиката на българските учители Янка Такева.

Според нея бъдещите учители трябва да имат досег до повече модули по гражданско образование, възрастова психология и работа в дигитална среда. “След няколко години ще има други изисквания на пазара на труда”, коментира още Янка Такева и допълни, че ролята на учителя винаги ще я има, но той трябва да е подготвен за новите условия.

“Често говорим от високото ниво, от голямата картина. От опита ни, обаче, си даваме сметка, че е много важно да чуем гласа на хората на терен”, заяви по време на откриването на кръглата маса и Евгения Пеева-Кирова, изпълнителен директор на фондация “Заедно в час”.

По време на събитието петима млади преподаватели от училища от цялата страна споделиха какво ги привлича към учителската професия и от какво имат нужда, за да останат в нея. Сред най-важните фактори да станат учители те откроиха желанието за работа с деца и за развитието на потенциала на всеки ученик, възможността да бъдат ролеви модели и да предадат ценни знания и умения. Ключови за оставането в професията за учителите са подкрепата от директора и колегите в училището, учителската автономия и свободата да планират учебния процес според нуждите на учениците си, намаляването на административната тежест, възможността да споделят проблемите в работата си, както и по-гъвкавото кариерно израстване.  

“За да остане един човек някъде, той трябва да има среда - среда, която да го кара да се чувства добре”, обобщи и директорът на софийското 90. СУ “Ген. Хосе де Сан Мартин” Емилия Иванова, която през последните години инвестира в развитието на своя училищен колектив, половината от който се състои от млади учители.

Екипът й планира съвместно уроци, учителите наблюдават един друг часовете си и си дават качествена обратна връзка, разговарят за проблемите и възможните им решения.  

На кръглата маса беше представена и Бялата книга “Как да намерим, обучим и задържим успешните учители”. Тя съдържа добри практики за привличане, подбор, обучение и подкрепа на мотивирани учители в сферата на училищното образование от опита на “Заедно в час” и участници по програмата. 

Сдружение за споделено учене ЕЛА създава зелен образователен център
Сдружение за споделено учене ЕЛА започва изграждането на Зелен образователен център в подножието на връх Звездец, в Подбалкана. Той ще бъде уникално за България място, където потопени в природата, учениците ще развиват своята креативност, увереност...
Национална програма за преодоляване на насилието
10 училища от София, София област и гр. Перник бяха избрани да се включат във втория етап на програматаУчилищата, които бяха избрани да се включат във втори етап на Националната програма на Сдружение за споделено учене ЕЛА и ...
Проект „Ключ към мотивация, иновации и творчество“ , СУ „Васил Левски“ - гр. Карлово
Спечеленото финансиране по Програма "Еразъм+", ключова дейност 1 "Образователна мобилност за граждани", сектор "Училищно образование" направи възможно участието на 6 учители от СУ „Васил Левски“ – Карлово в обучения в град Флоренция, Италия (18-24.08.2019 г.).В рамките на...
Център за приобщаващо образование става Сдружение за споделено учене ЕЛА
От днес, 25 септември 2019 г., Център за приобщаващо образование е с ново име. Вече сме Сдружение за споделено учене ЕЛА. Всъщност това е много повече от смяна на име. Това е естествено продължение на новата посока и обогатяването на дейността ни.През последните 22 години...
"Заедно в час" организира Лидерска академия за студенти
Между 13 и 15 септември в София ще се проведе първата Лидерска академия на "Заедно в час" за студенти в български висши училища. Обучението е безплатно и включва методи и упражнения от опита на организацията и програмата й за професионално и лидерско развитие, която бе...
Конференция Приобщаващо образование 2019 – „Социално емоционално учене“
Център за приобщаващо образованиеВи кани на международната годишна конференция Приобщаващо образование 2019 – „Социално емоционално учене“, организирана с подкрепата на Фондация „Америка за...
Курс: „Педагогически практики за първи клас. Пътеводител на приобщаващия учител.“
Център за приобщаващо образование има удоволствието да представи новия онлайн курс: „Педагогически практики за първи клас. Пътеводител на приобщаващия учител.“Курсът има за цел да подкрепи...
Позиция на Коалиция за медийна грамотност
Резултатите от матурите и външното оценяване за пореден път показаха, че образованието в България продължава да не дава нужните резултати и се нуждае от сериозна реформа. Основните насоки на тази реформа трябва да включват развитието на умения за критично мислене,...