Търсене Календар Блог За нас Партньори Бизнес Контакти
Aгресията в училище – можем ли да работим с алтернативи на наказанието?
Гласувай
Рейтинг
0

София, 15 август 2017 г.  – Агресията в училище става важна обществена тема единствено след случаи, които са публично отразявани. Когато се говори за агресия фокусът е основно върху санкциите без да се коментират нейните първопричини и как тя да бъде предотвратена. В тази връзка  Професионална общност заприобщаващо образование излиза с позиция за широка обществена дискусия, която да бъде първо на ниво принципи и ценности и след това на ниво мерки и процедури.

 „Осъзнаваме ли моралния избор, който правим, вземайки решение да наказваме дете, което всъщност има нужда от помощ?“, казва Анет Маринова, психолог и клиничен социален работник.

„Алтернативата на наказанието е да помагаш. И въпросът за нас е не дали, а как помагаме.“, споделя Ива Бонева, изпълнителен директор на Център заприобщаващо образование.

Членовете на Общността излагат своите наблюдения в 7 основни точки.

Агресията и мястото на училището в живота на децата - В училище детето се учи кое е приемливо и кое не. Отговорността на училището не може да бъде ограничавана до обсега на заснетото с камерите или до оградата на училищния двор. Ако детето не намери надежден възрастен, който да е насреща при проблем, то ще бъде принудено да потърси съвет от връстниците си, които имат същия социален стаж и не могат да му дадат гледната точна на опита. Въпросът е готови ли са възрастните да придружават децата в израстването, дали имат позиция за възпитанието им и как ги учат да се самоконтролират.

Дефинирането и реакциите на агресията - Всяка негативна проява се етикира като „агресия“. Не се прави разлика между агресия, тормоз и инцидент. Няма и разбиране за това, че агресивното поведение е част от функционирането на всеки човек и в този смисъл не може да го победим окончателно, както често се говори. Дори в самата Наредба за приобщаващо образование[1] проблемното поведение се разглежда като отделна проява, на която да се отговори реактивно. Изначално липсва разбирането, че проблемното поведение е съпътствано често от душевни страдания. 

В чл. 41 от действащата Наредба за приобщаващо образование мерките за преодоляване на проблемно поведение при децата са неадекватно градирани. Ако философията е в превенцията, не може мерките по превенция да се явяват след редица предшестващи санкциониращи мерки. 

Различните агресори - В Наредбата за приобщаващо образование се говори само за агресия между деца. Има много случаи на агресия между учители и деца, в които агресорът е различен. Тези случаи не се документират и за тях не се води статистика. Под проява на агресия следва да се разбира всяка агресивна проява между които и да е субекти в училищна среда. Механизмът за противодействие на училищния тормоз между децата и учениците в училищеизключва, че възрастният може да тормози дете. Този момент остава неясен и не може да се докаже.

Важно е да се отбележи също, че до момента няма надеждни оповестени данни за училищната агресия. А без данни не е възможно да се направи задълбочен анализ и да се планира превенция. 

Необходимите специалисти - Нужни ли са ни повече специалисти? Да, но това не означава само ресурс за наемане на специалисти. По-важно е да има достатъчно на брой подготвени специалисти. По мнение на работещите в системата нито броят им, нито подготовката им са достатъчни. Необходима е държавна стратегия за това как и какви специалисти се създават.

Освен специалистите, е важно да включим учителите, непедагогическия персонал и родителите. Към страдащото „дете“ всеки в училище има ангажимент, включително и непедагогическият персонал. 

Включването/ролята на децата - Един от най-мощните педагогически похвати за създаване на позитивна среда е въвличането и овластяването на децата по отношение на средата, която обитават. Важно е възрастните да чуят техните мнения и разкази за това как усещат атмосферата в училище и да се замислят над предложенията, които те дават. Нужно е предоставянето на повече възможности и отговорности на децата да организират пространството, което обитават. 

Включването/ролята на родителите - Всяко училище трябва да бъде насърчено да има работеща политика на приобщаване на родителите към своите ценностите и визия. Родителите биха се превърнали от опоненти в партньори на учителите и училищното ръководство само когато са разбрали и приели предварително правилата за това какво е приемливо и какво не както от страна на децата, така и от страна на самите родители.

Ролята на институциите - Междуинституционалното взаимодействие е ключово за синхронизиране на усилията си в полза на детето. Само когато  МОН, ДАЗД и МТСП координирано прилагат Наредбата за приобщаващо образование ще бъде постигната пълноценна грижа за децата и учениците.

В заключение членовете на  Професионална общност за приобщаващо заявяват, че създаването на активно гражданско общество минава през формирането на личности чрез подкрепата на способностите на всеки индивид и зачитането на неговото достойнство и свобода на изява.

Заедно в час набира нови участници по програмата си до 20 януари
Още десет дни желаещите могат да подават своите кандидатури на сайта на организациятаОстават десет дни до крайния срок за кандидатстване за програма Заедно в час. Желаещите трябва да попълнят онлайн формуляр на уебсайта на организацията – ...
Доброта не само по Коледа
Жирафчетата от 3.Б клас при 23 СУ „Фредерик Жолио-Кюри, гр. София претворяват добрите си идеи в дела. Те вярват, че да подадеш ръка на човек, който се нуждае от подкрепа, не трябва да бъде еднократен акт. Вече втора година помагат на самотен дядо, като събират средства за...
Нашето добро
Благодарим на всички настоящи, бивши родители и приятели на детска градина "Ален мак" - Горна Оряховица, които  посетиха нашия базар и се включиха в благородното дело "Да помогнем на Пеньо".Събраната сума от базара е 711,87 лв.Благодарим на всички...
Коледен образователен базар
Кога: 9 декември, събота, от 11:00 до 16:00 чКъде: гр. София, пл. „Св. Неделя” 4, ет.5 (офисът на Дарби)Една по-различна събота, в която:Децата ще могат да се забавляват...
Училището не е само по пътя на приобщаването
Приобщаващото образование подпомага изграждането на връзки между училищата и заобикалящите ги общностиСофия, 9 декември 2017 г. - Годишната конференция на Център за приобщаващо образование събра в зала „Витоша“,...
КОНФЕРЕНЦИЯ ПРИОБЩАВАЩО ОБРАЗОВАНИЕ 2017
Партньори на приобщаването в общността Дата: 9 декември  2017 год., Място: зала „Витоша",  Интер Експо ЦентърГодишната конференция на Център за приобщаващо образование е ежегоден форум, по време...
“Вечер на християнското семейство”
“Вечер на християнското семейство” - тазгодишното ѝ издание в 3.а клас на ЧСУ “Веда” започна с тържествено въведение в смисъла на празника, продължи със семейно готвене, творческо представяне на фамилната продукция и финална игра, чийто отзвук, както каза достоверен...
“Вечер на християнското семейство”
“Вечер на християнското семейство” - тазгодишното ѝ издание в 3.а клас на ЧСУ “Веда” започна с тържествено въведение в смисъла на празника, продължи със семейно готвене, творческо представяне на фамилната продукция и финална игра, чийто отзвук, както каза достоверен...