Търсене Календар Блог За нас Партньори Бизнес Контакти
„Опитомяване“ на спинери
Гласувай
Рейтинг
1

„Опитомяване“ на спинери

Въртележките (спинери) са новите модни играчки сред децата. Създателите им твърдят, че действат антистресово, помагат на деца с дефицит на внимание да се концентрират и са полезни за аутисти.

Новата мания има и своите противници. Така например, в много училища вече са издадени забрани за носенето и използването на въртележките.

Мисля, че забраната не е най-правилния начин да се справим със съществуващ проблем. Присъединявам към мнението на колегите, които смятат, че най-добрият начин за овладяването на даден проблем е да го трансформираме в нещо градивно. В конкретният случай, това е да приспособим играта с въртележките към нуждите на обучението.

В много образователни сайтове, вече има ресурси, които предлагат богат набор от обучителни дейности със спинери. Те включват игри, проучвания, експерименти, проекти и др.

Връзки към ресурси на английски език:

http://www.twinkl.co.uk/search

https://www.teacherspayteachers.com/Browse/Search:fidget%20spinner

Ето няколко идеи:

Дидактични игри

Въртележката може да я използвате във всички часове. Това, което трябва да направите е да си подготвите достатъчно задачи по дадения предмет. Игрите могат да бъдат със следните сюжети:

„Докато се върти“

Децата се разделят на групи. На всяка група се раздават задачи или въпроси, на които те трябва да отговорят докато въртележката не спре да се върти. Победител е тази група, която е решила вярно най-много задачи. Задачите могат да бъдат тестови въпроси, четене на текст или думи, препис на думи, математически примери за решаване и т.н.

„Избери ме“

Това е игра за практикуване на социални умения. Направете карти със задачи, които изискват практикуването на правила за вежливо поведение. Например: „Тактично помоли съученика си, да подреди работното си място.“ и др. За да се играе тази игра, въртележката трябва да бъде модифицирана. В единият край залепете стрелка (използвайте цветно тиксо).

Учениците се подреждат в кръг. Един от тях завърта въртележката. Когато тя спре да се върти, ученикът срещу когото е спряла стрелката, трябва да изтегли карта и да изпълни задачата от нея.

„Завъртяна история“

Това е игра за създаване текст, подобен на фантазния бином. Разделете учениците на групи и им дайте шаблон, върху който те трябва да напишат думи. Всяка група има задача да напише различни думи. Например: 1 група – съществителни имена; 2 група – глаголи; 3 група – прилагателни имена; 4 група – числителни имена и т.н.

След като са готови със записаните думи върху шаблона, те трябва да завъртят въртележката в центъра. Когато спинерът спре да се върти, прочита думата, към която сочи стрелката. С тези думи отборите ще трябва да измислят история.

Принципът на тази игра може да се практикува по различен начин. Например в разделите на кръга от шаблона могат да се запишат различни предизвикателства, изискващи практикуване на социални умения:

  • Помоли любезно за …..
  • Направи комплимент на ……
  • Поздрави …………. за празника му.

Подвижни игри

Това са игри, при които учениците извършват двигателни дейности, докато въртележката се върти.

Например:

  • Стрелба с топка в цел. (отчитат се точните попадения)
  • Преодоляване на препятствия. (отчита се броя на преминатите препятствия)
  • Дейности за физическа издържливост. (стоене на 1 крак и др.)

Проучвания и проекти

Спинерите могат да се използват като мотиватор за провеждането на много проучвания, експерименти и творчески проекти в различни области – математика, физика, изкуство и дори история.

Ето един пример: https://vimeo.com/215693124

Както всички популярни играчки, така и въртележките си имат мобилни версии:

Андроид: https://play.google.com/store/apps/collection/similar_apps_myandroid.fphoenix.fastspinner?clp=qgEmCiQKHm15YW5kcm9pZC5mcGhvZW5peC5mYXN0c3Bpbm5lchABGAM%3D:S:ANO1ljK38B0

IOS: HTTPS://ITUNES.APPLE.COM/AU/APP/FINGER-SPINNER/ID1236104279?MT=8

Сигурна съм, че предстоящата учебна година ще започне с демострация на спинърски умения между учениците.  Ако това в един момент ви подразни, не се гневете – „впрегнете ги“ в нещо градивно и спинерите ще заработят за вас.

Ще се радваме да споделите своя спинърски опит с нас.

Успех!

Автор:

Антоанета Миланова

Още по темата тук

Над 150 учители и директори от цялата страна се събраха, за да обсъдят приобщаващи образователни практики
Център за приобщаващо образованиеорганизира национална конференция „Приобщаващи образователни практики“ 2018 във Велико Търново в рамките на кампания „Дни на...
Децата за София: мръсна, задръстена и с недостатъчно общностни пространства
Влошената естетическа среда и разликите между центъра и кварталите са основни проблеми според подрастващите„От Черни връх видяхме, че в София е мръсно.“ Това споделя едно от над 70-те деца между 4 и 18 години, които от Национална мрежа за...
Дни на приобщаването 2018: Да помогнем на училището да даде крила на децата ни
С над 50% се увеличава мотивацията за учене в учениците, а неизвинените отсъствия падат с 20%, ако цялата общност се включи в учебния процес, сочат данни на Център за приобщаващо образование  Днес стартират Дни...
Обучение на Ерин Макрайт
"Изграждане на професионална общност за учене и развитие или как да подобрим ефективното учене вътре в екипа"Кога: 15 април (неделя) 2018 г. от 09:00 до 14:30 ч.Къде: гр....
Обучение: Партньорство с родителите
Център за приобщаващо образование организира обучение на тема „Партньорство с родителите като елемент на Модела за изграждане на приобщаваща училищна среда“, одобрено със заповед № РД09-1010/24.01.2017 на Министъра на образованието и...
За какво мечтаят децата в България?
Център за приобщаващо образование откри в София изложба портретна фотография „Мечтая за моя свят“ на известния английски фотограф Пол КлифИзложбата портретна фотография „Мечтая за моя свят“ показва петдесет...
Професионална общност за приобщаващо образование публикува позиция относно процеса и финансирането на общата подкрепа в детските градини и училища
Две години след влизането в сила на Наредбата за приобщаващо образование все още няма ясни правила за организирането на общата подкрепа в детските градини и училищата, разпределянето на отговорностите между участниците в процеса на предоставянето на общата подкрепа и...
Повече от 200 души подкрепиха мисията на “Заедно в час” с благотворителни игри в ескейп стаите на Декстрофобия
235 души се включиха в “Седмицата на Заедно в час” в ескейп стаите на Dextrophobia между 11-и и 17-и март. За седемте дни на инициативата част от таксите за участие на всички играчи в четирите стаи на Dextrophobia бяха дарени за мисията на неправителствената организацията, която...