Търсене Календар Блог За нас Партньори Бизнес Контакти
Форумът Voice It разкри кои са важните за децата теми
Гласувай
Рейтинг
0

„Какво мислят децата и младите хора за живота в България?“ беше мотото на събитието, което Национална мрежа за децата организира на 20 ноември



Форумът „Voice It: Младежко мнение от значение“ се организира на 20 ноември за трета поредна година от Национална мрежа за децата, в партньорство с Младежка мрежа „Мегафон“ и с подкрепата на УНИЦЕФ България. Събитието се проведе в столичното Ларго.  Поводът беше 28-ата годишнина от приемането на Конвенцията на ООН за правата на детето, която се отбелязва на Световния ден на детето под егидата на УНИЦЕФ. Целта на Voice it е да подчертае важността на принципа за право на мнение и участие на децата. Ето защо темата на тазгодишния форум беше „Какво мислят децата и младите хора за живота в България?“


Събитието събра деца, млади хора, професионалисти и организации, като им даде възможност да разговарят за правата на децата, да обсъдят важните за младите хора въпроси, да срещнат интересни каузи и да създадат нови контакти. 


Водещи на събитието бяха актьорът Ивайло Захариев и Габриела Иванова от Младежка мрежа „Мегафон“. 


Програмата беше в две части:


В първата децата и младите хора участваха в отворена дискусия по десет теми, които бяха избрани след допитване до млади хора онлайн: 


В панела Основни права на децата младежите бяха единодушни, че всички деца трябва да имат права. Някои от участницинте изказаха мнение, че думата „дискриминация“ не се разбира от всички. По тяхно мнение най-разпространена е етническата дискриминация. 

В темата „Право на мнение“ те споделиха, че в училищата липсва място или човек, където и с когото биха могли да споделят проблеми.


В панела Животът в училище децата изразиха мнение, че прекарват по-голяма част от времето си в училище и затова възпитанието там е изключително важно. По тяхно мнение, ако образователната система не може да се справи с тази задача, трябва да се търси помощ от гражданските организации. Те смятат също, че при инциденти и провинения трябва да има баланс помощ - наказание. Децата с проблемно поведение трябва да бъдат подкрепяни от цялата общност. Не е справедливо стипендиите да бъдат различни в различните училища, казаха участниците във форума. 

По темата „Насилие и тормоз“ децата споделиха, че за да бъдат информирани, е необходима промяна в учебните програми и начините на поднасяне на информацията. 

Във връзка с темата за образованието, участниците смятат, че най-важното е човек да следва себе си и да проявява постоянство. За успешно образование е необходимо да се научиш да пресяваш важната от маловажната информация. 


По темата Здравето на младите хора младежите споделиха, че най-ефикасно е познанията в тази област да се предават от други млади хора. Те смятат също, че трябва да се дискутира не само здравната, но и психологическата страна на сексуалните отношения. 


От панела Младите в интернет стана ясно, че всички знаят за съществуването на фалшиви новини в мрежата. По тяхно мнение доверие заслужават само утвърдени медии и информацията, получена директно от институциите. Фалшивите новини имат за цел да привличат и отклоняват общественото внимание, казаха те. 

Училището и новите технологии трябва да вървят заедно, единодушни бяха участниците. Не е вярно, че интернет прави децата неграмотни, смятат още те. Родителите не трябва да обвиняват само децата, че си гледат в телефоните – тяхна е ролята да ги приобщят към своя живот, да разговарят с тях,  да не ги игнорират и да се запознаят със социалните мрежи, които ползват. Изучаването на дигитална грамотност в училище е задължително, единодушни бяха участниците в панела. 


От дискусиите бяха набелязани още много ключови послания, които предстои да бъдат обобщени, като резултатите и предложенията на младите хора ще бъдат изпратени на съответните институции, които отговарят за благосъстоянието на децата.


Втората част на събитието представляваше изложение на организации, ангажирани с правата на децата и младите хора, които представиха разнообразни дейности и възможности за включване. Децата представиха интернет игра StoryLab, която илюстрира по достъпен начин как работи съдебната система и какви са процедурите, които засягат децата. 



Гости на форума бяха представители на институциите, ангажирани с благосъстоянието на децата в България, и много граждански организации. Домакин на щанда, посветен на институцията на Омбудсмана, беше Мая Манолова. „Правата на децата се нарушават всеки ден и отговорността за това е на нас, възрастните, и на институциите“, каза г-жа Манолова. „Имаме една незавършена кауза – крайно време е Законът за детското правосъдие да влезе в Парламента и той би могъл да бъде обсъден в такава среда, за да могат децата да изкажат своето мнение, продължи тя. По нейните думи заедно трябва да подкрепим и каузата на българските училища в чужбина, които настояват матурата по български език да бъде включена в националните образователни системи на държавите, членки на Европейския съюз.



Национална мрежа за децата е обединение на 144 граждански организации и съмишленици, работещи с и за деца и семейства в цялата страна. Насърчаването, защитата и спазването на правата на детето са част от ключовите принципи, които ни обединяват. Мрежата работи в четири основни области – Образование, Здравеопазване, Семейство и Правосъдие. Само през 2016 г. организациите членове на Национална мрежа за децата са подкрепили с работата си 79 044 деца и 36 577 семейства. 8 262 специалисти, работещи с деца и семейства в цяла България, са били подкрепени от организациите в НМД чрез обучения, консултации и съвместни дейности – това са социални работници, психолози, учители, съдии, пробационни служители, библиотекари, полицаи и много други.

Вижте повече на www.nmd.bg

Президентът награждава първите българи, постигнали златно ниво в Международна награда на херцога на Единбург
Седем младежи ще бъдат отличени за своите постижения в престижната международна програмаПървите младежи, постигнали златното ниво на Международната награда на херцога на Единбург в България ще бъдат отличени на церемония по награждаване на...
НАЦИОНАЛНО ПРЕДСТАВИТЕЛНО ПРОУЧВАНЕ
САМО 4% ОТ УЧИЛИЩАТА В БЪЛГАРИЯ ПОСТИГАТ ЕДНОВРЕМЕННО ВИСОКИ ОЦЕНКИ И ВИСОКО БЛАГОПОЛУЧИЕ НА УЧЕНИЦИТЕ, ПОКАЗА НАЦИОНАЛНО ПРЕДСТАВИТЕЛНО ПРОУЧВАНЕНов индекс на Център за приобщаващо образование определя кое характеризира успешното училище.38.4% от...
Създава се мащабна национална платформа срещу насилието над деца Обединение „Детство без насилие“
На 12 септември в Литературен клуб „Перото“ в София беше обявено създаването на мащабна национална платформа срещу насилието над деца – Обединение „Детство без насилие“. 19 граждански организации и eксперти, работещи от години за предотвратяване насилието над деца и...
Международната награда на херцога на Единбург-България
До 30. септември училища и организации от цялата страна могат да кандидатстват в новия конкурс, който стартира Международната награда на херцога на Единбург-България. Всички организации, които имат желание да придобият лиценз за независим...
Обединение „Детство без насилие“
Обединение „Детство без насилие“,Има удоволствието да ви поканим на пресконференция за обявяване създаването на Обединение „Детство без насилие“, която ще се състои на 12 септември 2018 г., от 11:00 часа, в Литературен клуб „Перото“, Национален дворец на...
Стани Търсач на не/равенство
„Идеята ме грабна и реших че мога да пробвам да допринеса“, започва Стефани. „…направихме проучване за мнението на хората в Бургас за децата от ромски произход. Проучването беше полезно за целия екип. Рядко се случва да се отнасят с хора...
Близо 1000 ученици ще учат и развиват умения през лятото с Лятната академия на “Заедно в час
За осма поредна година Лятната академия за успех и забавление на фондация “Заедно в час” ще подкрепи близо 1000 ученици от София и региона да учат и да се забавляват през лятото, като развиват умения и мотивация за учене. Лятното училище започва на 30 юли,...
Кампания "Дни на приобщаването 2018" даде крила на Илкер да полети
Илкер Сальовлу е седмокласник от ОУ „Св. Паисий Хилендарски“, с. Езерче. който най-силно мечтае да може да ходи, а след това – да може да лети. Той е един от победителите в конкурса  – „На крилата на моята мечта“, част от кампанията на Център за приобщаващо образование...