Търсене Календар Блог За нас Партньори Бизнес Контакти
Ранната интервенция при деца с увреждания или забавяне в развитието помага на 70% от тях да достигнат пълния си потенциал
Гласувай
Рейтинг
0

Национална мрежа за децата организира кръгла маса с над 20 институции и организации и световно признатия международен експерт Емили Варгас Барон

 21 юни 2018 г., София– Ранната детска интервенция е най-добрият и доказал ефекта си подход за работа с деца с увреждания, забавяне в развитието, поведенчески и психически проблеми. Това е и най-ефективната превенция на разделянето на деца от родителите им и настаняването им в институции и домове за деца с увреждания. Около това се обединиха участниците в провелата се днес кръгла маса, посветена на необходимостта от създаване на национална система за ранна детска интервенция. Събитието се организира от Национална мрежа за децата – обединение на 150 граждански организации, които работят за и с деца в цялата страна.

Ранната интервенция помага на 70% от децата, при които се прилага, ако това се случи навреме, ако се прилага професионално и включва родителите и по-широкия семеен кръг. Така децата могат да достигнат пълния си потенциал на развитие и да станат пълноценна част от обществото, като в същото време се намалят разходите за здравни и социални услуги, отпадането от училище, както и изолацията на детето и семейството му, ангажирано в грижата за него. Данните са за САЩ и бяха представени от д-р Емили Варгас Барон – един от най-изтъкнатите международни експерти в тази сфера, която беше специален гост на събитието. Тя посети България преди няколко месеца и направи оценка на потребностите на правната и стратегическата рамка за въвеждането на интегрирана и устойчива система за ранна детска интервенция в България. В момента у нас съществуват такива услуги, но те са разпокъсани и няма единна национална политика за подкрепа на семействата на децата с подобни проблеми и устойчиво държавно финансиране. За подготовката на анализа д-р Емили Варгас Барон проведе посещения и срещи с ключови представители на институциите, местната власт, парламентаристи, академичните среди и с неправителствени организации, които предоставят услуги по ранна детска интервенция в страната. 

По време на кръглата маса д-р Емили Варгас Барон представи основните препоръки за България, възможните политически инструменти и действия при стратегическото планиране, за да развием устойчива и интегрирана национална мрежа от услуги за ранна детска интервенция с високи и уеднаквени стандарти за качество. Участие в събитието взеха представители на министерствата на образованието, здравеопазването, Държавна агенция за закрила на детето, Омбудсмана, Националния център за обществено здраве и анализи, УНИЦЕФ, Световната здравна организация, Институт за изследване на човека и населението към БАН, Медицински университет – Варна, Нов български университет, Община Варна и организации, които работят в тази област – Фондация „За нашите деца“, Сдружение „Дете и пространство“, „Карин дом“ - Варна, Сдружение „Еквилибриум“ - Русе, „Нашите недоносени деца“ и др.

Събитието е част от проект „Да подредим пъзела: устойчив семейно-ориентиран подход и ранна интервенция в България“, подкрепен с безвъзмездна финансова помощ от Фондация „Институт Отворено общество“.

Какво е ранна детска интервенция? Това е координирана система от индивидуални интензивни услуги за родителите на деца (от раждането до 3-годишна възраст), които се намират в рискови ситуации, със забавяне в развитието, увреждания, поведенчески проблеми или нужди за подкрепа на психичното здраве. Тези услуги са семейно ориентирани и се предоставят в естествената среда на детето, като помагат на родителите да провеждат игрови дейности за развитие с детето в рамките на обичайния дневен режим, с цел то да постигне своя пълен потенциал на развитие.

Д-р Емили Варгас Баронръководи института RISE и провежда изследвания и международни консултации в областта на образованието, ранното детство и интервенцията в ранна детска възраст. Работила във всички региони по света, като е консултирала правителствата за стратегическото развитие на политиките в областта на ранното детство. От 1994 до 2001 г. е помощник-администратор на USAID и ръководи Център за развитие на човешкия капацитет. Основател и ръководител на Институт за изследователска и развойна дейност за ранно детство и ранна детска интервенция в Остин, Тексас, САЩ. Била е съветник по въпросите на образованието към Фондация „Форд“ за Колумбия; подкрепяла е като програмен специалист по образователно планиране ЮНЕСКО. Има докторска степен по Антропология от Станфордския университет и е автор на множество публикации.

„Седящ волейбол“ или „Параволейбол“
Какво представлява седящия волейбол?  Това е вид волейбол...
Трета осведомителна кампания/семинар за ученици и учители в училища
Информираме ви, че на 9-ти Май 2019г. (четвъртък) в гр. Благоевград, Трето основно училище „Димитър Талев“, кабинет по рисуване (партер) от 10:00 ч. ще бъде проведена Трета осведомителна...
Дни на Приобщаването 2019
ДНИ НА ПРИОБЩАВАНЕТО 2019        44% от седмокласниците не вярват, че съучениците им са добри хора, сочи национално представително проучване на Център за приобщаващо образование...
Популярното сред деца приложение TikTok взема мерки за защита на децата
След като САЩ им наложиха глоба от 5,7 милиона долара, собствениците на популярното сред деца китайско приложение за видеосподеляне TikTok взеха бързи мерки за повишаване на защитата на децата, които са главните им потребители.Американската Федерална комисия за...
Повече от 2700 дарители подкрепиха 122 каузи в „БЪЛГАРИЯ ДАРЯВА“
Над 50 000 лв. от близо 2700 индивидуални дарители събра националната кампания „БЪЛГАРИЯ ДАРЯВА“, която се проведе от 22 до 31 март 2019 г. Още 5 000 лв. постъпиха през платформата DMS, а 3 000 лв. – през дарителския механизъм „Платформата“.В първото издание на инициативата се...
ОСМИ НАЦИОНАЛЕН ФОЛКЛОРЕН КОНКУРС „ЗАБЛЕЯЛО МИ АГЪНЦЕ” 10 - 12 май 2019 г.
Националният фолклорен конкурс „Заблеяло ми агънце” се организира от Сдружение „Национален събор на овцевъдите в България”Конкурсът предоставя възможност за изява на изпълнители в областта на музикалното и танцовото фолклорно изкуство, словесния...
Международна оценка: Учителите от алтернативни обучителни програми показват високи педагогически умения
Изследване на Университета в Дюсбург-Есен, което сравнява уменията и нагласите на учители от традиционни и алтернативни форми на подготовка, ще бъде представено в София на 14 март Сериозният предварителен подбор на...
Обучения на Център за приобщаващо образование през месец март
9 март - Партньорството с родителите Обучението акцентира върху ползите от системната грижа, която училището полага за изграждане на ефективни отношения с родителите на две нива – индивидуално (между отделния учител и...