Търсене Календар Блог За нас Партньори Бизнес Контакти
Децата за София: мръсна, задръстена и с недостатъчно общностни пространства
Гласувай
Рейтинг
0

Влошената естетическа среда и разликите между центъра и кварталите са основни проблеми според подрастващите

„От Черни връх видяхме, че в София е мръсно.“ Това споделя едно от над 70-те деца между 4 и 18 години, които от Национална мрежа за децата попитахме какво мислят за своя град. Прекалено много автомобили „запречват тротоарите и замърсяват въздуха“, допълва друго. С вярата, че за да работим в интерес на децата, на първо място трябва да ги чуем, откликнахме на поканата на инициативата „Визия за София“ да разберем как бъдещите граждани на столицата преживяват своя град и какви мечти имат за него. В допитването включихме и близо 20 специалисти, най-вече от образователни институции, които да хвърлят повече светлина върху контекста на споделеното от децата.

Замърсяването и влошената естетика на средата са основните проблеми, които децата виждат в Столицата. Боклуците, разбитата инфраструктура, твърде многото автомобили, рушащите се и зле изглеждащи сгради оставят неприятно впечатление у най-малките жители на града и са най-важните неща, които те искат да променят, показа допитването.

„Няма къде да се иде“ е друг коментар, който чувахме често в разговорите с децата. Повечето малчугани в до-юношеска и ранна юношеска възраст прекарват по-голямата част от времето си в комплексите, където живеят и където обикновено посещават детска градина или основно училище. Парковете, градинките и моловете са традиционни места за срещи и прекарване на свободното време, но непосредствено близките до жилищата публични площи остават неразвити и децата споделят, че биха искали в кварталите да има „повече място за игра, междублокови пространства, спортни площадки; зеленина и места за събиране“ с връстници и кварталните общности.

Децата забелязват и асиметрията в развитието на централните и периферните градски части. Този проблем е преодолим за по-големите, които могат да се придвижват свободно из столицата, но по-малките и непривилегировани, които са по-затворени в кварталите, имат нужда от „повече изложби и открити концерти, в които да участват млади хора“, както и от други културни прояви и средища, където да могат да прекарват свободното си време.

Липса на сигурност се усеща сред малките жители на София. Проблемът се появява постоянно в контекста на различните теми – като неприятно изживяване от неосветените части на града, където „има зомбита“, като усещане за липса на безопасност на пътя и множество безнаказани нарушения и като бездействие от страна на полицията. „Учениците пушат на отсрещния тротоар, а полицаите пушат до тях – никой не ги пита откъде са цигарите“ – споделя наблюдението си един от възрастните специалисти, участващи в допитването. Според юноши в гимназиален курс полицаите подминават противообществени прояви в кварталите, а в центъра на София това става по-трудно.

Ясно се откроява качеството на живота в квартала, където живеят децата от ромски произход, с които разговаряхме. Те са критични към проблемите му, но също се срамуват от тях и сякаш не вярват, че някога ще бъдат адресирани. В квартала им няма нито детска площадка, нито близка болница. „Да не ни захвърлят на заден план”, апелират децата от квартала към общината. Дискриминацията е видима и към децата с увреждания, които водят затворен в дома и рядко в квартала живот поради сериозни затруднения, най-вече с придвижването из града. За тях по-важно от всичко друго при пътуването  с градски транспорт е „хората да са мили“, „да са добри“.

Достигнатите изводи са полезни и могат да служат за общ ориентир в предприемането на действия за града. В същото време е необходимо те да бъдат проверени и разширени на следващи етапи от развитието на София. По-мащабни и последователни усилия за допитване до децата биха извели наяве множество „слепи петна“ за възрастните и институциите. Такива усилия са и преди всичко въпрос на гарантиране правата и благосъстоянието на децата, към които всички отговорни възрастни и структури на местната и централна власт имат изричен ангажимент.

 

Национална мрежа за децатае обединение на 150 граждански организации и съмишленици, работещи със и за деца и семейства в цялата страна. Насърчаването, защитата и спазването на правата на детето са част от ключовите принципи, които ни обединяват. Само през 2016 г. организациите членове на Национална мрежа за децата са подкрепили с работата си 79 044 деца и 36 577 семейства. 8 262 специалисти, работещи с деца и семейства в цяла България, са били подкрепени от организациите в НМД чрез обучения, консултации и съвместни дейности.

Трета осведомителна кампания/семинар за ученици и учители в училища
Информираме ви, че на 9-ти Май 2019г. (четвъртък) в гр. Благоевград, Трето основно училище „Димитър Талев“, кабинет по рисуване (партер) от 10:00 ч. ще бъде проведена Трета осведомителна...
Дни на Приобщаването 2019
ДНИ НА ПРИОБЩАВАНЕТО 2019        44% от седмокласниците не вярват, че съучениците им са добри хора, сочи национално представително проучване на Център за приобщаващо образование...
Популярното сред деца приложение TikTok взема мерки за защита на децата
След като САЩ им наложиха глоба от 5,7 милиона долара, собствениците на популярното сред деца китайско приложение за видеосподеляне TikTok взеха бързи мерки за повишаване на защитата на децата, които са главните им потребители.Американската Федерална комисия за...
Повече от 2700 дарители подкрепиха 122 каузи в „БЪЛГАРИЯ ДАРЯВА“
Над 50 000 лв. от близо 2700 индивидуални дарители събра националната кампания „БЪЛГАРИЯ ДАРЯВА“, която се проведе от 22 до 31 март 2019 г. Още 5 000 лв. постъпиха през платформата DMS, а 3 000 лв. – през дарителския механизъм „Платформата“.В първото издание на инициативата се...
ОСМИ НАЦИОНАЛЕН ФОЛКЛОРЕН КОНКУРС „ЗАБЛЕЯЛО МИ АГЪНЦЕ” 10 - 12 май 2019 г.
Националният фолклорен конкурс „Заблеяло ми агънце” се организира от Сдружение „Национален събор на овцевъдите в България”Конкурсът предоставя възможност за изява на изпълнители в областта на музикалното и танцовото фолклорно изкуство, словесния...
Международна оценка: Учителите от алтернативни обучителни програми показват високи педагогически умения
Изследване на Университета в Дюсбург-Есен, което сравнява уменията и нагласите на учители от традиционни и алтернативни форми на подготовка, ще бъде представено в София на 14 март Сериозният предварителен подбор на...
Обучения на Център за приобщаващо образование през месец март
9 март - Партньорството с родителите Обучението акцентира върху ползите от системната грижа, която училището полага за изграждане на ефективни отношения с родителите на две нива – индивидуално (между отделния учител и...
Квилинг книга
Учениците от IV"в" клас на СУ "Вичо Грънчаров" - Горна Оряховица преди 3 години започнаха да се занимават с квилинг - познат още като хартиен филигран. Квилингът е форма на изкуството, която включва използването на лентички от хартия, плат, кожа и други материали, които се...