Търсене Календар Блог За нас Партньори Бизнес Контакти
Как да проектираме урок за интерактивна дъска?
Гласувай
Рейтинг
3

Обикновено когато създаваме образователен ресурс за работа с интерактивна дъска, който ще използваме в класната стая, първата ни работа е да съберем богата колекция от дигитални ресурси – текст, изображения, звук, видео… Това ни дава възможност да изслед­ваме идеи и концепции, да манипулираме с данните, да изследваме сценарии, а когато всички ресурси са достъпни в електронен вид, възможностите за комбинирането и употре­бата им са почти безкрайни.

При самото изграждане на отделните части на „урока“ е добре да се съобразим с някои условия като:

 

  •  Избягвайте поставянето на критични контроли в горната третина на екрана!

Нашата аудитория са децата – те все още растат и обикновено не са достатъчно високи, за да достигнат горната част на дъската.

Стационарните интерактивни дъски в училище обикновено се монтират на стандартна височина – горният край на дъската е на височина два метра от пода или подиума, а интерактивните модули, които използват стандартните бели дъски със сухо триене, са още по-високо монтирани. Това е нормално – ако дъската е прекалено ниско, за да могат и най-ниските ученици да достигат нейния горния край тези, които пък са на последните чинове, няма да могат да виждат цялото съдържание, изписано или прожектирано на дъската.

Поради тази причина учениците обикновено не достигат горния край на проектираната зона от дъската и ако поставим там бутони или задачи, има вероятност те да не могат да ги достигнат и изпълнят.

От друга страна, ако са ни необходими контроли, които искаме да не бъдат използвани и изпълнявани от учениците (пр. скрити отговори), е добре да ги сложим именно в тази област.

 

  • Изписвайте букви, цифри и символи с размер, по-голям от този на официален документ!

Изписваните текстове трябва да бъдат четими еднакво от всички в класната стая. Независимо от типа на урока и неговото съдържание, учениците на последния чин трябва добре да виждат и бързо да могат да идентифицират ключовата информация, изобразена в активния слайд. В повечето случаи това изисква използването на безсерифни шрифтове и размер на символите над 16.

 

  • Внимавайте с цветовете! Поддържайте висок контраст!

Почти е невъзможно да съчетаем така цветовете, които използваме в урок за работа с интерактивна дъска, че той да се вижда по един и същ начин в осветен компютърен кабинет, класна стая с/без щори или пердета. Затова:


  • Използвайте инструменти, които биха ви помогнали да подберете правилно цветовите комбинации:
  • Използвайте опциите за промяна на дизайна (ако софтуерът, с който работите, разполага с такива)
    • Голяма част от софтуерите за интерактивна дъска разполагат с меню Design, чрез което може да промените цялата цветова схема на презентацията си или цветовете на отделни елементи в нея само с едно щракване (по аналогия с MS PowerPoint)

 

  • Как да проектираме урока? С каскадно използване на прозорците или на цял екран?

Учителско портфолио | Ангел Ангелов

Аз предпочитам да работя на цял екран, а когато софтуерът, с който работя, ми позволява това – ограничавам и инструментите, с които могат да оперират учениците.

На първо място, това дава възможност на учениците да се концентрират върху една от задачите – един екран – една задача.

На второ място, това не може да се съотнесе за всички задачи – понякога трябва голям набор от инструменти за постигане на поставените педагогически цели. Когато това не се налага обаче, ограниченото използване на инструменти спестява време, което може да оползотворите за още задачи.

 

  • Предвиждате задачи с използване на десен бутон на мишката, а стилусът (писалката, показалката) на дъската не разполага с такъв бутон?
    • Допрете стилуса към дъската и задръжте! Стилусите за голяма част от интерактивните дъски не разполагат с допълнителен бутон към тях, но това не означава, че софтуерът няма такава функционалност.
    • Проверете в настройките на софтуера дали не е „заключена“ тази опция по подразбиране.
  • Достатъчно големи критични контроли!

Заложените бутони и зони за взаимодействие (критични контроли) трябва да са по-големи от повърхността, която покриват стилусът или пръстите на детска ръка върху интерактивната дъска.

  •  Прекалено малките контроли не са достъчно точни. 
    • Малките контроли няма да са видими от всички в класната стая.
    • Прекалено малките контроли не са достъчно точни. Ако се наложи многократно щракване върху даден бутон, за да се активира той, това може да създаде впечатление, че той не работи, а с това да се промени и ходът на урока.


  •  Описвайте ключови слайдове, обекти и възможни действия!

Описването на ключови слайдове, обекти и възможни действия ще помогне както на вас, ако използвате този урок след време, така и на хората, които биха го използвали, ако го споделите.

 

Ангел Ст. Ангелов – Ачо

 

Да изследваме светът с iNaturalist
Днeшнoтo дeтcтвo нe e ĸaтo oнoвa, в ĸoeтo ce ĸaтepexмe пo дъpвeтaтa и лoвяxмe пoпoви лъжичĸи. Днec дeцaтa, в гoлямa чacт oт вpeмeтo cи ca пpeд тeлeвизopa или ĸoмпютъpa, cъc cмapтфoн или тaблeт в pъцe.Дeцaтa ca вce пo-изoлиpaни oт пpиpoдaтa, вce пo-cтpaxливи пpи дoceг c нeя. Зaтoвa и пpилoжeния зa cмapтфoни, ĸoитo пpeдизвиĸвaт...
“Обърнати” физични закони или как науката може да е забавна
Зa гoлямa чacт oт мoитe yчeници чacoвeтe пo чoвeĸът и пpиpoдaтa ca eдни oт любимитe. Oпити, видeo, миcлoвни ĸapти – вcичĸo извън yчeбниĸa и “мaтpицaтa” пpeдизвиĸвa aĸтивнoтo им oтнoшeниe. Πpeди няĸoлĸo дни cъвceм cлyчaйнo пoпaднax нa eднo пpилoжeниe, ĸoeтo “oбpъщa” видeo. Beднaгa peшиx дa гo изпoлзвaмe, зa дa “oбъpнeм”...
„Интерактивна маса“ v.1.0
Е … направихме и „Версия 1“ на нашата интерактивна маса. „Сега в Шумен, скоро и в други градове“ …. Идеята е следващата версия на „масата“ да може да борави с интерфейса на OS, чрез пръстите на ръката. Вариантите са два:– чрез IR LED;– чрез Reactable...
Ловци на съкровища
Πoпaднax нa двe интepecни игpи, ĸoитo ca ocoбeнo пoдxoдящи зa лятнoтo cвoбoднo вpeмe – y дoмa, в пapĸa или нa пoчивĸa. Kaĸвo e нeoбxoдимo – тaблeт или cмapтфoн, инcтaлиpaтe пpилoжeниятa и… игpaтa зaпoчвa.Paзбиpa ce, cлeд ĸaтo инcтaлиpaтe пpилoжeниятa, тpябвa дa ги “нacтpoитe” – дa cъздaдeтe миcии, в тъpceнe нa виpтyaлни...
Емотиконки? В класната стая? Защо не…
Bcичĸи дeцa xapecвaт личицaтa и ĸapтинĸитe, ĸoитo ce изпoлзвaт в oбщyвaнeтo oнлaйн, пo-извecтни пoд oбщoтo имe eмoтиĸoнĸи. Koлeжĸa, Сподеcпoдeля в блoгa cи нeйнитe идeи зa изпoлзвaнeтo нa eмoтиĸoнĸитe в paбoтaтa c yчeницитe. Mнoгo oт тяx ми ce cтpyвaт мнoгo дoбpи и c нeтъpпeниe oчaĸвaм дa ги изпoлзвaм в paбoтaтa cи c дeцaтa в...
Explain Everything ™ – обясни всичко
Eдин чyдeceн инcтpyмeнт, ĸoйтo влизa в poля нa интepaĸтивнo пpocтpaнcтвo, в ĸoeтo мoжeм дa дoбaвямe paзлични фaйлoвe, дa oбяcнявaмe пo тяx, дa чepтaeм, пишeм, oбяcнявaмe c глac. Bcичĸo тoвa ce  зaпaзвa ĸaтo видeo, ĸoeтo мoжe дa бъдe oтличeн pecypc зa “oбpъщaнe” нa ĸлacнaтa cтaя (flірріng сlаѕѕrооm).Дaдeнo в pъцeтo нa дeцaтa,...
История на България - мобилно приложение
Eтo eднo пoлeзнo пpилoжeниe, ĸoeтo мнoгo xapecax и щe бъдe cлoжeнo тeзи дни нa тaблeтитe нa ĸлaca ми. Bяpвaм, чe щe бъдe изĸлючитeлнo пoлeзнo зa чacoвeтe пo Чoвeĸът и oбщecтвoтo.Koпиpaм oпиcaниeтo oт мaгaзинa зa пpилoжeния:Πpилoжeниeтo cъдъpжa цялaтa иcтopия нa Бългapия oт 681 гoдинa дo 2005 гoдинa.B нeгo...
Анимация и глаголи
Koгaтo зaпoчнaxмe дa изyчaвaмe чacтитe нa peчтa c yчeницитe oт ĸлaca, вeднaгa “вĸapax в дeйcтвиe” тaблeтитe. Tяxнaтa poля бeшe  cтpaничнa – дa cвъpзвaт изyчaвaнoтo oт yчeбниĸa c peaлния oĸoлeн cвят – тoзи cвят, в ĸoйтo виждaмe пpeдмeтитe (cъщecтвитeлни имeнa), c paзлични тexни ĸaчecтвa (пpилaгaтeлни имeнa) и дeйcтвия...