Търсене Календар Блог За нас Партньори Бизнес Контакти
Подкрепата, автономията и сътрудничеството с колегите са сред факторите, които задържат младите учители в училище
Гласувай
Рейтинг
0

Кръгла маса на “Заедно в час” и Синдиката на българските учители събра добри практики за привличането, обучението и задържането на мотивирани професионалисти в учителската професия


“Учителите са най-важният фактор в системата и ще останат такъв. Намираме се пред голямо предизвикателство да обезпечим системата с добри преподаватели.”

Това заяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев по време на кръгла маса на тема как да намерим, обучим и задържим успешните учители, организирана от фондация “Заедно в час” и Синдиката на българските учители (СБУ). Според него това няма да стане само с увеличение на възнагражденията, а и с други стимули за задържане на учителите и политики за тяхното професионално развитие. Целта на събитието беше да обсъди добри практики при привличането и подбора на мотивирани професионалисти към учителската професия, както и работещи стимули за оставането им в образователната система.

“Има нужда от промяна в подготовката на младите учители”, заяви председателят на Синдиката на българските учители Янка Такева.

Според нея бъдещите учители трябва да имат досег до повече модули по гражданско образование, възрастова психология и работа в дигитална среда. “След няколко години ще има други изисквания на пазара на труда”, коментира още Янка Такева и допълни, че ролята на учителя винаги ще я има, но той трябва да е подготвен за новите условия.

“Често говорим от високото ниво, от голямата картина. От опита ни, обаче, си даваме сметка, че е много важно да чуем гласа на хората на терен”, заяви по време на откриването на кръглата маса и Евгения Пеева-Кирова, изпълнителен директор на фондация “Заедно в час”.

По време на събитието петима млади преподаватели от училища от цялата страна споделиха какво ги привлича към учителската професия и от какво имат нужда, за да останат в нея. Сред най-важните фактори да станат учители те откроиха желанието за работа с деца и за развитието на потенциала на всеки ученик, възможността да бъдат ролеви модели и да предадат ценни знания и умения. Ключови за оставането в професията за учителите са подкрепата от директора и колегите в училището, учителската автономия и свободата да планират учебния процес според нуждите на учениците си, намаляването на административната тежест, възможността да споделят проблемите в работата си, както и по-гъвкавото кариерно израстване.  

“За да остане един човек някъде, той трябва да има среда - среда, която да го кара да се чувства добре”, обобщи и директорът на софийското 90. СУ “Ген. Хосе де Сан Мартин” Емилия Иванова, която през последните години инвестира в развитието на своя училищен колектив, половината от който се състои от млади учители.

Екипът й планира съвместно уроци, учителите наблюдават един друг часовете си и си дават качествена обратна връзка, разговарят за проблемите и възможните им решения.  

На кръглата маса беше представена и Бялата книга “Как да намерим, обучим и задържим успешните учители”. Тя съдържа добри практики за привличане, подбор, обучение и подкрепа на мотивирани учители в сферата на училищното образование от опита на “Заедно в час” и участници по програмата. 

Квилинг книга
Учениците от IV"в" клас на СУ "Вичо Грънчаров" - Горна Оряховица преди 3 години започнаха да се занимават с квилинг - познат още като хартиен филигран. Квилингът е форма на изкуството, която включва използването на лентички от хартия, плат, кожа и други материали, които се...
Конкурс за тийнейджърски видеа “Don’t fake with me”
Фалшивите новини не са от вчера, те са се появили заедно с умението на хората да предават информация един на друг. Понякога заради личен интерес, заради страх и дори и заради шега, лъжата тръгва от уста на уста, от новина на новина, от пост на пост, от туит на туит. Докато не...
Видовете насилие в училище и как да ги разпознаваме?
За насилието в училище няма междучасие! Всяка година стотици ученици в България стават жертва на агресия и тормоз.    Насилието има различни форми – физическо, психическо, сексуално, кибернасилие, тормоз. Всяка от тях оставя своите белези върху детето – вреди на...
Център за приобщаващо образование организира серия обучения
Център за приобщаващо образование организира серия обучения през месец февруари 2019 г.. Каним Ви да присъствате, ако сметнете, че някоя от темите би била полезна за Вас и проявявате интерес:   ...
Дни на медийната грамотност 2019
Дни на медийната грамотност е кампания, която популяризира нуждата от въвеждане на медийната грамотност в образованието. Дните на медийната грамотност се организират от Коалиция за медийна грамотност , като за първи път стартират през 2018 г. През 2019 г. основен акцент на...
Заедно срещу насилието в училище
УНИЦЕФ ще разработи тригодишна програма за сигурна училищна среда Насилието и тормозът в училище са проблем за децата в цял свят. Според проучване на УНИЦЕФ, над половината тийнейджъри по света са били поне веднъж обект...
Специална награда в конкурса за подложка “С аромат на кафе или чай, но без цигара” на РЗИ
По повод на Международния ден без тютюнопушене - 15 ноември 2018 година във всички училища на област Велико Търново беше обявен конкурс за подложка на тема „С аромат на кафе или чай, но без цигара”....
Поводи за гордост
Днес  отново имаме поводи да се гордеем с постигнати резултати в учението. След дълго очакване получихме грамотите и медалите за участието ни в Ученически състезания "Многознайко" -  "Млад родолюбец" и "Млад математик". Златен медал и...