Търсене Календар Блог За нас Партньори Бизнес Контакти
Aгресията в училище – можем ли да работим с алтернативи на наказанието?
Гласувай
Рейтинг
0

София, 15 август 2017 г.  – Агресията в училище става важна обществена тема единствено след случаи, които са публично отразявани. Когато се говори за агресия фокусът е основно върху санкциите без да се коментират нейните първопричини и как тя да бъде предотвратена. В тази връзка  Професионална общност заприобщаващо образование излиза с позиция за широка обществена дискусия, която да бъде първо на ниво принципи и ценности и след това на ниво мерки и процедури.

 „Осъзнаваме ли моралния избор, който правим, вземайки решение да наказваме дете, което всъщност има нужда от помощ?“, казва Анет Маринова, психолог и клиничен социален работник.

„Алтернативата на наказанието е да помагаш. И въпросът за нас е не дали, а как помагаме.“, споделя Ива Бонева, изпълнителен директор на Център заприобщаващо образование.

Членовете на Общността излагат своите наблюдения в 7 основни точки.

Агресията и мястото на училището в живота на децата - В училище детето се учи кое е приемливо и кое не. Отговорността на училището не може да бъде ограничавана до обсега на заснетото с камерите или до оградата на училищния двор. Ако детето не намери надежден възрастен, който да е насреща при проблем, то ще бъде принудено да потърси съвет от връстниците си, които имат същия социален стаж и не могат да му дадат гледната точна на опита. Въпросът е готови ли са възрастните да придружават децата в израстването, дали имат позиция за възпитанието им и как ги учат да се самоконтролират.

Дефинирането и реакциите на агресията - Всяка негативна проява се етикира като „агресия“. Не се прави разлика между агресия, тормоз и инцидент. Няма и разбиране за това, че агресивното поведение е част от функционирането на всеки човек и в този смисъл не може да го победим окончателно, както често се говори. Дори в самата Наредба за приобщаващо образование[1] проблемното поведение се разглежда като отделна проява, на която да се отговори реактивно. Изначално липсва разбирането, че проблемното поведение е съпътствано често от душевни страдания. 

В чл. 41 от действащата Наредба за приобщаващо образование мерките за преодоляване на проблемно поведение при децата са неадекватно градирани. Ако философията е в превенцията, не може мерките по превенция да се явяват след редица предшестващи санкциониращи мерки. 

Различните агресори - В Наредбата за приобщаващо образование се говори само за агресия между деца. Има много случаи на агресия между учители и деца, в които агресорът е различен. Тези случаи не се документират и за тях не се води статистика. Под проява на агресия следва да се разбира всяка агресивна проява между които и да е субекти в училищна среда. Механизмът за противодействие на училищния тормоз между децата и учениците в училищеизключва, че възрастният може да тормози дете. Този момент остава неясен и не може да се докаже.

Важно е да се отбележи също, че до момента няма надеждни оповестени данни за училищната агресия. А без данни не е възможно да се направи задълбочен анализ и да се планира превенция. 

Необходимите специалисти - Нужни ли са ни повече специалисти? Да, но това не означава само ресурс за наемане на специалисти. По-важно е да има достатъчно на брой подготвени специалисти. По мнение на работещите в системата нито броят им, нито подготовката им са достатъчни. Необходима е държавна стратегия за това как и какви специалисти се създават.

Освен специалистите, е важно да включим учителите, непедагогическия персонал и родителите. Към страдащото „дете“ всеки в училище има ангажимент, включително и непедагогическият персонал. 

Включването/ролята на децата - Един от най-мощните педагогически похвати за създаване на позитивна среда е въвличането и овластяването на децата по отношение на средата, която обитават. Важно е възрастните да чуят техните мнения и разкази за това как усещат атмосферата в училище и да се замислят над предложенията, които те дават. Нужно е предоставянето на повече възможности и отговорности на децата да организират пространството, което обитават. 

Включването/ролята на родителите - Всяко училище трябва да бъде насърчено да има работеща политика на приобщаване на родителите към своите ценностите и визия. Родителите биха се превърнали от опоненти в партньори на учителите и училищното ръководство само когато са разбрали и приели предварително правилата за това какво е приемливо и какво не както от страна на децата, така и от страна на самите родители.

Ролята на институциите - Междуинституционалното взаимодействие е ключово за синхронизиране на усилията си в полза на детето. Само когато  МОН, ДАЗД и МТСП координирано прилагат Наредбата за приобщаващо образование ще бъде постигната пълноценна грижа за децата и учениците.

В заключение членовете на  Професионална общност за приобщаващо заявяват, че създаването на активно гражданско общество минава през формирането на личности чрез подкрепата на способностите на всеки индивид и зачитането на неговото достойнство и свобода на изява.


Квилинг книга
Учениците от IV"в" клас на СУ "Вичо Грънчаров" - Горна Оряховица преди 3 години започнаха да се занимават с квилинг - познат още като хартиен филигран. Квилингът е форма на изкуството, която включва използването на лентички от хартия, плат, кожа и други материали, които се...
Конкурс за тийнейджърски видеа “Don’t fake with me”
Фалшивите новини не са от вчера, те са се появили заедно с умението на хората да предават информация един на друг. Понякога заради личен интерес, заради страх и дори и заради шега, лъжата тръгва от уста на уста, от новина на новина, от пост на пост, от туит на туит. Докато не...
Видовете насилие в училище и как да ги разпознаваме?
За насилието в училище няма междучасие! Всяка година стотици ученици в България стават жертва на агресия и тормоз.    Насилието има различни форми – физическо, психическо, сексуално, кибернасилие, тормоз. Всяка от тях оставя своите белези върху детето – вреди на...
Център за приобщаващо образование организира серия обучения
Център за приобщаващо образование организира серия обучения през месец февруари 2019 г.. Каним Ви да присъствате, ако сметнете, че някоя от темите би била полезна за Вас и проявявате интерес:   ...
Дни на медийната грамотност 2019
Дни на медийната грамотност е кампания, която популяризира нуждата от въвеждане на медийната грамотност в образованието. Дните на медийната грамотност се организират от Коалиция за медийна грамотност , като за първи път стартират през 2018 г. През 2019 г. основен акцент на...
Заедно срещу насилието в училище
УНИЦЕФ ще разработи тригодишна програма за сигурна училищна среда Насилието и тормозът в училище са проблем за децата в цял свят. Според проучване на УНИЦЕФ, над половината тийнейджъри по света са били поне веднъж обект...
Специална награда в конкурса за подложка “С аромат на кафе или чай, но без цигара” на РЗИ
По повод на Международния ден без тютюнопушене - 15 ноември 2018 година във всички училища на област Велико Търново беше обявен конкурс за подложка на тема „С аромат на кафе или чай, но без цигара”....
Поводи за гордост
Днес  отново имаме поводи да се гордеем с постигнати резултати в учението. След дълго очакване получихме грамотите и медалите за участието ни в Ученически състезания "Многознайко" -  "Млад родолюбец" и "Млад математик". Златен медал и...