Търсене Календар Блог За нас Партньори Бизнес Контакти
Aгресията в училище – можем ли да работим с алтернативи на наказанието?
Гласувай
Рейтинг
0

София, 15 август 2017 г.  – Агресията в училище става важна обществена тема единствено след случаи, които са публично отразявани. Когато се говори за агресия фокусът е основно върху санкциите без да се коментират нейните първопричини и как тя да бъде предотвратена. В тази връзка  Професионална общност заприобщаващо образование излиза с позиция за широка обществена дискусия, която да бъде първо на ниво принципи и ценности и след това на ниво мерки и процедури.

 „Осъзнаваме ли моралния избор, който правим, вземайки решение да наказваме дете, което всъщност има нужда от помощ?“, казва Анет Маринова, психолог и клиничен социален работник.

„Алтернативата на наказанието е да помагаш. И въпросът за нас е не дали, а как помагаме.“, споделя Ива Бонева, изпълнителен директор на Център заприобщаващо образование.

Членовете на Общността излагат своите наблюдения в 7 основни точки.

Агресията и мястото на училището в живота на децата - В училище детето се учи кое е приемливо и кое не. Отговорността на училището не може да бъде ограничавана до обсега на заснетото с камерите или до оградата на училищния двор. Ако детето не намери надежден възрастен, който да е насреща при проблем, то ще бъде принудено да потърси съвет от връстниците си, които имат същия социален стаж и не могат да му дадат гледната точна на опита. Въпросът е готови ли са възрастните да придружават децата в израстването, дали имат позиция за възпитанието им и как ги учат да се самоконтролират.

Дефинирането и реакциите на агресията - Всяка негативна проява се етикира като „агресия“. Не се прави разлика между агресия, тормоз и инцидент. Няма и разбиране за това, че агресивното поведение е част от функционирането на всеки човек и в този смисъл не може да го победим окончателно, както често се говори. Дори в самата Наредба за приобщаващо образование[1] проблемното поведение се разглежда като отделна проява, на която да се отговори реактивно. Изначално липсва разбирането, че проблемното поведение е съпътствано често от душевни страдания. 

В чл. 41 от действащата Наредба за приобщаващо образование мерките за преодоляване на проблемно поведение при децата са неадекватно градирани. Ако философията е в превенцията, не може мерките по превенция да се явяват след редица предшестващи санкциониращи мерки. 

Различните агресори - В Наредбата за приобщаващо образование се говори само за агресия между деца. Има много случаи на агресия между учители и деца, в които агресорът е различен. Тези случаи не се документират и за тях не се води статистика. Под проява на агресия следва да се разбира всяка агресивна проява между които и да е субекти в училищна среда. Механизмът за противодействие на училищния тормоз между децата и учениците в училищеизключва, че възрастният може да тормози дете. Този момент остава неясен и не може да се докаже.

Важно е да се отбележи също, че до момента няма надеждни оповестени данни за училищната агресия. А без данни не е възможно да се направи задълбочен анализ и да се планира превенция. 

Необходимите специалисти - Нужни ли са ни повече специалисти? Да, но това не означава само ресурс за наемане на специалисти. По-важно е да има достатъчно на брой подготвени специалисти. По мнение на работещите в системата нито броят им, нито подготовката им са достатъчни. Необходима е държавна стратегия за това как и какви специалисти се създават.

Освен специалистите, е важно да включим учителите, непедагогическия персонал и родителите. Към страдащото „дете“ всеки в училище има ангажимент, включително и непедагогическият персонал. 

Включването/ролята на децата - Един от най-мощните педагогически похвати за създаване на позитивна среда е въвличането и овластяването на децата по отношение на средата, която обитават. Важно е възрастните да чуят техните мнения и разкази за това как усещат атмосферата в училище и да се замислят над предложенията, които те дават. Нужно е предоставянето на повече възможности и отговорности на децата да организират пространството, което обитават. 

Включването/ролята на родителите - Всяко училище трябва да бъде насърчено да има работеща политика на приобщаване на родителите към своите ценностите и визия. Родителите биха се превърнали от опоненти в партньори на учителите и училищното ръководство само когато са разбрали и приели предварително правилата за това какво е приемливо и какво не както от страна на децата, така и от страна на самите родители.

Ролята на институциите - Междуинституционалното взаимодействие е ключово за синхронизиране на усилията си в полза на детето. Само когато  МОН, ДАЗД и МТСП координирано прилагат Наредбата за приобщаващо образование ще бъде постигната пълноценна грижа за децата и учениците.

В заключение членовете на  Професионална общност за приобщаващо заявяват, че създаването на активно гражданско общество минава през формирането на личности чрез подкрепата на способностите на всеки индивид и зачитането на неговото достойнство и свобода на изява.


На добър път в живота, абитуриенти от СУ „Отец Паисий“ - Медковец
По стара традиция СУ „ Отец Паисий“, с. Медковец на 24. май,  освен че чества Деня на славянската писменост и българската култура, изпраща своите дванадесетокласници и представя пред обществото своите грамотни вече първокласници. В днешната обстановка - празникът,...
Денят на българската просвета и култура и на славянската писменост в пощенските материали. Виртуална изложба.
...
Начало на кампания „Училището има смисъл, когато е свързано с живота“
Кои уроци помним от училище? Кои учители ни влияят истински и защо? Знаят ли учениците е приложението на материала, който учат? Каква е ролята на общността в образованието?  Отговорът на тези и много други въпроси ще търси Сдружение за споделено учене ЕЛА в...
Онлайн играта по детски книги „Книговище“ е безплатна до края на учебната година
Сега е моментът да четеш и смело да се състезаваш да отговаряш на въпроси към любимите си книги! Онлайн играта „Книговище ще бъде безплатна до края на учебната година. Регистрирай се свободно, чети, играй и печели награди! Над 10 000 деца вече имат профили там. Четенето ни...
Envision Play с модул “Дистанционно обучение” e свободен за ползване от 19 март до 13 април.
Какво е Envision Play?Българска облачна платформа за работа със смарт устройства, която активизира учениците и повишава качеството на знанията и уменията им. Стимулира познавателните интереси у децата и създава положителна мотивация към ученето.Достъпно...
Сдружение за Сдружение учене ЕЛА пуска новата си обучителна онлайн платформа с безплатен достъп за учителите през следващите две седмици
Като знак на съпричастност към огромните усилия, които българските учители полагат,  Сдружение за споделно учене ЕЛА (доскоро Център за приобщаващо образование) пуска БЕЗПЛАТНО новата си обучителна...
Споделени интерактивни интерактивни, изготвени със софтуер ActivInspire.
Споделени интерактивни презентазии, изготвени със софтуер ActivInspire. Предназначени за работа с интерактивна бяла дъска по английски език като чужд език в професията по геодезия. ...
„Разказвачът на приказки“ в медковското училище
На 21.02.2020 г. в библиотеката на СУ „Отец Паисий“, с. Медковец, се проведе първата среща от поредицата запланувани такива между ученици от различни възрастови групи на СУ – Медковец между гимназиален етап и писателя Стоян Николов – Торлака. Поводът бе четиригодишнината на...