Търсене Календар Блог За нас Партньори Бизнес Контакти
НАЦИОНАЛНО ПРЕДСТАВИТЕЛНО ПРОУЧВАНЕ
Гласувай
Рейтинг
0

САМО 4% ОТ УЧИЛИЩАТА В БЪЛГАРИЯ ПОСТИГАТ ЕДНОВРЕМЕННО ВИСОКИ ОЦЕНКИ И ВИСОКО БЛАГОПОЛУЧИЕ НА УЧЕНИЦИТЕ, ПОКАЗА НАЦИОНАЛНО ПРЕДСТАВИТЕЛНО ПРОУЧВАНЕ

  • Нов индекс на Център за приобщаващо образование определя кое характеризира успешното училище.

  • 38.4% от учениците в 7 клас в страната са с от много ниско до умерено ниво на благополучие.

  • Учениците в т.нар. „елитни училища“ - с най-ниско благополучие.

Едва 4% от българските училища успяват да постигнат както високи оценки, така и високо благополучие на учениците. Това показаха резултатите от национално представително проучване, проведено от Център за приобщаващо образование,изследователската компания G Consulting и експерти от БАН.

Изследването, обхванало 100 училища и над 3200 седмокласници в цялата страна, проучва нивата на психично и социално благополучие на учениците, тяхната удовлетвореност от училище и степента, в която се чувстват добре там.

Изследователският екип съпоставя получените резултати с постигнатия успех на Националното външно оценяване (НВО) и създава Индекс на успешното училище. Чрез него е възможно да се идентифицират компонентите, които правят едно училище наистина добро – т.е. училище, което се грижи едновременно за академичния успех и за благополучието на децата.

„Твърде често, когато кажем „добро училище“, имаме предвид единствено това, че учениците там имат висок успех. Училището обаче има и други задачи – то трябва да подготви децата за пълноценен живот като възрастни,“ обясни Ива Бонева, изпълнителен директор на Център за приобщаващо образование, и допълни: „Един от най-сигурните начини да разберем това е като изследваме благополучието на учениците – истински успешните училища преследват високи оценки, но мислят и за това как се чувстват учениците там“.

Разработеният от Центъра Индекс включва три компонента с различна тежест – 50% от оценката на училищата се формира от резултатите на учениците на НВО, 30% – от личностното благополучие на децата (техните емоции, психично и социално благополучие), и 20% – от тяхната удовлетвореност от самото училище (от учителите, съучениците и средата).

При максимален брой от 100 точки в Индекса, едва 10% от изследваните училища успяват да достигнат 60 точки. Това са училища, в които има добронамерени и подкрепящи учители, много извънкласни занимания, ниски нива на агресивни прояви и има създадена училищна общност.

38.4% от седмокласниците в страната са с от много ниско до умерено ниво на благополучие в училище. Най-ниските стойности на благополучие са отчетени в т.нар. „елитни училища“. Причините за това според изследователите са разнообразни, като основните от тях включват твърде голямото напрежение и конкурентност между учениците там за постигане на високи оценки, фаворитизиращи учители, липса на усещане у учениците за общност.

„Изследването недвусмислено показва, че на индивидуално ниво има висока взаимовръзка между равнището на лично благополучие и академичния успех“, каза Живко Георгиев, ръководител на изследването и допълни: „За съжаление в голяма част от училищата тази връзка е прекъсната – или се жертва благополучието за сметка на високи образователни постижения, или се полагат много усилия децата да се чувстват добре, но това е за сметка на образователната функция“.

Според експертите от Центъра има начин да се повиши благосъстоянието на децата без да се правят компромиси с оценките. Част от техните препоръки включват партньорства със семействата и общността, създаване на усещане за училищна общност, в която са приобщени всички деца, интензивна работа за развитие на социални и емоционални умения на децата и усилия за намаляване на агресията.

Представянето е част от програма „Едно училище за всички“, чиято цел е да допринесе за качествено образование за всички деца, което да позволява на всяко дете да развие своя потенциал в най-пълна степен. Програмата се осъществява с подкрепата на фондация „Америка за България“.

Квилинг книга
Учениците от IV"в" клас на СУ "Вичо Грънчаров" - Горна Оряховица преди 3 години започнаха да се занимават с квилинг - познат още като хартиен филигран. Квилингът е форма на изкуството, която включва използването на лентички от хартия, плат, кожа и други материали, които се...
Конкурс за тийнейджърски видеа “Don’t fake with me”
Фалшивите новини не са от вчера, те са се появили заедно с умението на хората да предават информация един на друг. Понякога заради личен интерес, заради страх и дори и заради шега, лъжата тръгва от уста на уста, от новина на новина, от пост на пост, от туит на туит. Докато не...
Видовете насилие в училище и как да ги разпознаваме?
За насилието в училище няма междучасие! Всяка година стотици ученици в България стават жертва на агресия и тормоз.    Насилието има различни форми – физическо, психическо, сексуално, кибернасилие, тормоз. Всяка от тях оставя своите белези върху детето – вреди на...
Център за приобщаващо образование организира серия обучения
Център за приобщаващо образование организира серия обучения през месец февруари 2019 г.. Каним Ви да присъствате, ако сметнете, че някоя от темите би била полезна за Вас и проявявате интерес:   ...
Дни на медийната грамотност 2019
Дни на медийната грамотност е кампания, която популяризира нуждата от въвеждане на медийната грамотност в образованието. Дните на медийната грамотност се организират от Коалиция за медийна грамотност , като за първи път стартират през 2018 г. През 2019 г. основен акцент на...
Заедно срещу насилието в училище
УНИЦЕФ ще разработи тригодишна програма за сигурна училищна среда Насилието и тормозът в училище са проблем за децата в цял свят. Според проучване на УНИЦЕФ, над половината тийнейджъри по света са били поне веднъж обект...
Специална награда в конкурса за подложка “С аромат на кафе или чай, но без цигара” на РЗИ
По повод на Международния ден без тютюнопушене - 15 ноември 2018 година във всички училища на област Велико Търново беше обявен конкурс за подложка на тема „С аромат на кафе или чай, но без цигара”....
Поводи за гордост
Днес  отново имаме поводи да се гордеем с постигнати резултати в учението. След дълго очакване получихме грамотите и медалите за участието ни в Ученически състезания "Многознайко" -  "Млад родолюбец" и "Млад математик". Златен медал и...