Търсене Календар Блог За нас Партньори Бизнес Контакти
НАЦИОНАЛНО ПРЕДСТАВИТЕЛНО ПРОУЧВАНЕ
Гласувай
Рейтинг
0

САМО 4% ОТ УЧИЛИЩАТА В БЪЛГАРИЯ ПОСТИГАТ ЕДНОВРЕМЕННО ВИСОКИ ОЦЕНКИ И ВИСОКО БЛАГОПОЛУЧИЕ НА УЧЕНИЦИТЕ, ПОКАЗА НАЦИОНАЛНО ПРЕДСТАВИТЕЛНО ПРОУЧВАНЕ

  • Нов индекс на Център за приобщаващо образование определя кое характеризира успешното училище.

  • 38.4% от учениците в 7 клас в страната са с от много ниско до умерено ниво на благополучие.

  • Учениците в т.нар. „елитни училища“ - с най-ниско благополучие.

Едва 4% от българските училища успяват да постигнат както високи оценки, така и високо благополучие на учениците. Това показаха резултатите от национално представително проучване, проведено от Център за приобщаващо образование,изследователската компания G Consulting и експерти от БАН.

Изследването, обхванало 100 училища и над 3200 седмокласници в цялата страна, проучва нивата на психично и социално благополучие на учениците, тяхната удовлетвореност от училище и степента, в която се чувстват добре там.

Изследователският екип съпоставя получените резултати с постигнатия успех на Националното външно оценяване (НВО) и създава Индекс на успешното училище. Чрез него е възможно да се идентифицират компонентите, които правят едно училище наистина добро – т.е. училище, което се грижи едновременно за академичния успех и за благополучието на децата.

„Твърде често, когато кажем „добро училище“, имаме предвид единствено това, че учениците там имат висок успех. Училището обаче има и други задачи – то трябва да подготви децата за пълноценен живот като възрастни,“ обясни Ива Бонева, изпълнителен директор на Център за приобщаващо образование, и допълни: „Един от най-сигурните начини да разберем това е като изследваме благополучието на учениците – истински успешните училища преследват високи оценки, но мислят и за това как се чувстват учениците там“.

Разработеният от Центъра Индекс включва три компонента с различна тежест – 50% от оценката на училищата се формира от резултатите на учениците на НВО, 30% – от личностното благополучие на децата (техните емоции, психично и социално благополучие), и 20% – от тяхната удовлетвореност от самото училище (от учителите, съучениците и средата).

При максимален брой от 100 точки в Индекса, едва 10% от изследваните училища успяват да достигнат 60 точки. Това са училища, в които има добронамерени и подкрепящи учители, много извънкласни занимания, ниски нива на агресивни прояви и има създадена училищна общност.

38.4% от седмокласниците в страната са с от много ниско до умерено ниво на благополучие в училище. Най-ниските стойности на благополучие са отчетени в т.нар. „елитни училища“. Причините за това според изследователите са разнообразни, като основните от тях включват твърде голямото напрежение и конкурентност между учениците там за постигане на високи оценки, фаворитизиращи учители, липса на усещане у учениците за общност.

„Изследването недвусмислено показва, че на индивидуално ниво има висока взаимовръзка между равнището на лично благополучие и академичния успех“, каза Живко Георгиев, ръководител на изследването и допълни: „За съжаление в голяма част от училищата тази връзка е прекъсната – или се жертва благополучието за сметка на високи образователни постижения, или се полагат много усилия децата да се чувстват добре, но това е за сметка на образователната функция“.

Според експертите от Центъра има начин да се повиши благосъстоянието на децата без да се правят компромиси с оценките. Част от техните препоръки включват партньорства със семействата и общността, създаване на усещане за училищна общност, в която са приобщени всички деца, интензивна работа за развитие на социални и емоционални умения на децата и усилия за намаляване на агресията.

Представянето е част от програма „Едно училище за всички“, чиято цел е да допринесе за качествено образование за всички деца, което да позволява на всяко дете да развие своя потенциал в най-пълна степен. Програмата се осъществява с подкрепата на фондация „Америка за България“.

“Ролята на училищното управление в процеса на изграждане на приобщаваща училищна среда. Основи на ефективното училищно управление“
На 15.12.2018 г., Център за приобщаващо образование ще проведе обучителен семинар на тема: “Ролята на училищното управление в процеса на изграждане на приобщаваща училищна среда. Основи на ефективното училищно...
Стартира национален конкурс "Ученици в действие"
Център за приобщаващо образование обявява национален конкурс „Ученици в действие“, който е част от популяризирането на програмата ни „С поглед в бъдещето – Училището има смисъл“. Програмата насърчава...
"Детското участие е важно" - обучителен семинар за учители, възпитатели и педагогиески съветници
На 14.12.2018 г., Център за приобщаващо образование ще проведе обучителен. семинар за учители, възпитатели и педагогически съветници - .„Детското участие е важно“.Обучението е добра отправна точка за онази група от възрастни...
Практическо обучение за учители "Нови методи в преподаването на гражданското образование"
Център за приобщаващо образование организира практическо обучение за учители: „Нови методи в преподаването на гражданското образование, което ще се проведе на 01 декември 2018 г.Обучение е предназначено за учители и цели да отговори...
Коалицията за медийна грамотност организира обучения за учителите за новите часове по медийна грамотност
Конференцията „Как да преподаваме медийна грамотност в училище – методи и практики“, която се проведе на 10 ноември в гр. София, предостави възможност на над 80 учители от цялата страна да се запознаят с изпробвани в практиката методики за обучение по...
Кое е образованието на бъдещето и какъв е пътят до него?
Как изглежда образованието на бъдещето, от какви умения имат нужда днешните деца, за да се реализират успешно в бъдеще, и как да привлечем и подготвим способни учители - това са само някои от темите, на които ще обърне внимание големият форум "Образование: За...
Oбучение на тема „Как да разработим работещи политика и процедури за закрила на детето в нашето училище“.
Център за приобщаващо образование Ви кани на обучение на тема „Как да разработим работещи политика и процедури за закрила на детето в нашето училище“. Обучението ще акцентира върху ползите от разработването и...
Салон „Обучение и професионална реализация“ 2018
Френски институт в България и Агенция Campus France Париж имат удоволствието да Ви поканят да посетите на 26 и 27 октомври 2018 г. Салона „Обучение и професионална реализация“ във...