Търсене Календар Блог За нас Партньори Бизнес Контакти
НАЦИОНАЛНО ПРЕДСТАВИТЕЛНО ПРОУЧВАНЕ
Гласувай
Рейтинг
0

САМО 4% ОТ УЧИЛИЩАТА В БЪЛГАРИЯ ПОСТИГАТ ЕДНОВРЕМЕННО ВИСОКИ ОЦЕНКИ И ВИСОКО БЛАГОПОЛУЧИЕ НА УЧЕНИЦИТЕ, ПОКАЗА НАЦИОНАЛНО ПРЕДСТАВИТЕЛНО ПРОУЧВАНЕ

  • Нов индекс на Център за приобщаващо образование определя кое характеризира успешното училище.

  • 38.4% от учениците в 7 клас в страната са с от много ниско до умерено ниво на благополучие.

  • Учениците в т.нар. „елитни училища“ - с най-ниско благополучие.

Едва 4% от българските училища успяват да постигнат както високи оценки, така и високо благополучие на учениците. Това показаха резултатите от национално представително проучване, проведено от Център за приобщаващо образование,изследователската компания G Consulting и експерти от БАН.

Изследването, обхванало 100 училища и над 3200 седмокласници в цялата страна, проучва нивата на психично и социално благополучие на учениците, тяхната удовлетвореност от училище и степента, в която се чувстват добре там.

Изследователският екип съпоставя получените резултати с постигнатия успех на Националното външно оценяване (НВО) и създава Индекс на успешното училище. Чрез него е възможно да се идентифицират компонентите, които правят едно училище наистина добро – т.е. училище, което се грижи едновременно за академичния успех и за благополучието на децата.

„Твърде често, когато кажем „добро училище“, имаме предвид единствено това, че учениците там имат висок успех. Училището обаче има и други задачи – то трябва да подготви децата за пълноценен живот като възрастни,“ обясни Ива Бонева, изпълнителен директор на Център за приобщаващо образование, и допълни: „Един от най-сигурните начини да разберем това е като изследваме благополучието на учениците – истински успешните училища преследват високи оценки, но мислят и за това как се чувстват учениците там“.

Разработеният от Центъра Индекс включва три компонента с различна тежест – 50% от оценката на училищата се формира от резултатите на учениците на НВО, 30% – от личностното благополучие на децата (техните емоции, психично и социално благополучие), и 20% – от тяхната удовлетвореност от самото училище (от учителите, съучениците и средата).

При максимален брой от 100 точки в Индекса, едва 10% от изследваните училища успяват да достигнат 60 точки. Това са училища, в които има добронамерени и подкрепящи учители, много извънкласни занимания, ниски нива на агресивни прояви и има създадена училищна общност.

38.4% от седмокласниците в страната са с от много ниско до умерено ниво на благополучие в училище. Най-ниските стойности на благополучие са отчетени в т.нар. „елитни училища“. Причините за това според изследователите са разнообразни, като основните от тях включват твърде голямото напрежение и конкурентност между учениците там за постигане на високи оценки, фаворитизиращи учители, липса на усещане у учениците за общност.

„Изследването недвусмислено показва, че на индивидуално ниво има висока взаимовръзка между равнището на лично благополучие и академичния успех“, каза Живко Георгиев, ръководител на изследването и допълни: „За съжаление в голяма част от училищата тази връзка е прекъсната – или се жертва благополучието за сметка на високи образователни постижения, или се полагат много усилия децата да се чувстват добре, но това е за сметка на образователната функция“.

Според експертите от Центъра има начин да се повиши благосъстоянието на децата без да се правят компромиси с оценките. Част от техните препоръки включват партньорства със семействата и общността, създаване на усещане за училищна общност, в която са приобщени всички деца, интензивна работа за развитие на социални и емоционални умения на децата и усилия за намаляване на агресията.

Представянето е част от програма „Едно училище за всички“, чиято цел е да допринесе за качествено образование за всички деца, което да позволява на всяко дете да развие своя потенциал в най-пълна степен. Програмата се осъществява с подкрепата на фондация „Америка за България“.

Салон „Обучение и професионална реализация“ 2018
Френски институт в България и Агенция Campus France Париж имат удоволствието да Ви поканят да посетите на 26 и 27 октомври 2018 г. Салона „Обучение и професионална реализация“ във...
Уъркшоп за учители на тема: Как да създадем общност в приобщаващата класна стая
Кога: 1 ноември 2018 г.Къде: Project lab, бул. "Мария Луиза" №58, етаж 2 (до Лъвов мост)Много важна част от работата на учителя е да създаде такава атмосфера в класната стая, която да позволява на децата да се чувстват сигурни, спокойни и ценени, активно да участват в часа...
До 15. октомври е удължен срокът за кандидатстване на училища, за да станат част от Международната награда на херцога на Единбург в България
Училищата в цялата страна имат възможност да кандидатстват за придобиване на лиценз за независим оператор на престижната международна програма, развиваща лидерски умения чрез неформално образование. Програмата дава добавена стойност на...
Национална верига по мини-волейбол "Малки великани" 2018
ЗАД „БУЛСТРАД ВИЕНА ИНШУРЪНС ГРУП” стартира новата си инициатива в подкрепа на активния и здравословен начин на живот на подрастващите и в интерес към развитието на волейбола:Национална верига по мини-волейбол “Малки великани”...
Приобщаващо образование 2018 – „Роли и взаимодействие в приобщаващото образование“
От името на Център за приобщаващо образование, Ви каним на международната годишна конференция Приобщаващо образование 2018 – „Роли и взаимодействие в приобщаващото образование“, която ще се проведе на 3-ти ноември 2018 г., в Националния дворец на...
Президентът награждава първите българи, постигнали златно ниво в Международна награда на херцога на Единбург
Седем младежи ще бъдат отличени за своите постижения в престижната международна програмаПървите младежи, постигнали златното ниво на Международната награда на херцога на Единбург в България ще бъдат отличени на церемония по...
“Заедно в час” започва набирането на участници в програмата си, които ще преподават като учители от септември 2019 г.
Фондация “Заедно в час” започва набирането на участници в програмата си за професионално и лидерско развитие, които ще започнат работа като учители от септември 2019 г. в 11 региона на страната - Велико Търново, Враца, Ловеч, Монтана, Пазарджик, Плевен, Пловдив, Разград,...
„Партньорство с родителите като елемент на Модела за изграждане на приобщаваща училищна среда“
Център за приобщаващо образование организира обучение на тема „Партньорство с родителите като елемент на Модела за изграждане на приобщаваща училищна среда“, одобрено със заповед № РД09-1010/24.01.2017 на Министъра на образованието...