Търсене Календар Блог За нас Партньори Бизнес Контакти
Ранната интервенция при деца с увреждания или забавяне в развитието помага на 70% от тях да достигнат пълния си потенциал
Гласувай
Рейтинг
0

Национална мрежа за децата организира кръгла маса с над 20 институции и организации и световно признатия международен експерт Емили Варгас Барон

 21 юни 2018 г., София– Ранната детска интервенция е най-добрият и доказал ефекта си подход за работа с деца с увреждания, забавяне в развитието, поведенчески и психически проблеми. Това е и най-ефективната превенция на разделянето на деца от родителите им и настаняването им в институции и домове за деца с увреждания. Около това се обединиха участниците в провелата се днес кръгла маса, посветена на необходимостта от създаване на национална система за ранна детска интервенция. Събитието се организира от Национална мрежа за децата – обединение на 150 граждански организации, които работят за и с деца в цялата страна.

Ранната интервенция помага на 70% от децата, при които се прилага, ако това се случи навреме, ако се прилага професионално и включва родителите и по-широкия семеен кръг. Така децата могат да достигнат пълния си потенциал на развитие и да станат пълноценна част от обществото, като в същото време се намалят разходите за здравни и социални услуги, отпадането от училище, както и изолацията на детето и семейството му, ангажирано в грижата за него. Данните са за САЩ и бяха представени от д-р Емили Варгас Барон – един от най-изтъкнатите международни експерти в тази сфера, която беше специален гост на събитието. Тя посети България преди няколко месеца и направи оценка на потребностите на правната и стратегическата рамка за въвеждането на интегрирана и устойчива система за ранна детска интервенция в България. В момента у нас съществуват такива услуги, но те са разпокъсани и няма единна национална политика за подкрепа на семействата на децата с подобни проблеми и устойчиво държавно финансиране. За подготовката на анализа д-р Емили Варгас Барон проведе посещения и срещи с ключови представители на институциите, местната власт, парламентаристи, академичните среди и с неправителствени организации, които предоставят услуги по ранна детска интервенция в страната. 

По време на кръглата маса д-р Емили Варгас Барон представи основните препоръки за България, възможните политически инструменти и действия при стратегическото планиране, за да развием устойчива и интегрирана национална мрежа от услуги за ранна детска интервенция с високи и уеднаквени стандарти за качество. Участие в събитието взеха представители на министерствата на образованието, здравеопазването, Държавна агенция за закрила на детето, Омбудсмана, Националния център за обществено здраве и анализи, УНИЦЕФ, Световната здравна организация, Институт за изследване на човека и населението към БАН, Медицински университет – Варна, Нов български университет, Община Варна и организации, които работят в тази област – Фондация „За нашите деца“, Сдружение „Дете и пространство“, „Карин дом“ - Варна, Сдружение „Еквилибриум“ - Русе, „Нашите недоносени деца“ и др.

Събитието е част от проект „Да подредим пъзела: устойчив семейно-ориентиран подход и ранна интервенция в България“, подкрепен с безвъзмездна финансова помощ от Фондация „Институт Отворено общество“.

Какво е ранна детска интервенция? Това е координирана система от индивидуални интензивни услуги за родителите на деца (от раждането до 3-годишна възраст), които се намират в рискови ситуации, със забавяне в развитието, увреждания, поведенчески проблеми или нужди за подкрепа на психичното здраве. Тези услуги са семейно ориентирани и се предоставят в естествената среда на детето, като помагат на родителите да провеждат игрови дейности за развитие с детето в рамките на обичайния дневен режим, с цел то да постигне своя пълен потенциал на развитие.

Д-р Емили Варгас Баронръководи института RISE и провежда изследвания и международни консултации в областта на образованието, ранното детство и интервенцията в ранна детска възраст. Работила във всички региони по света, като е консултирала правителствата за стратегическото развитие на политиките в областта на ранното детство. От 1994 до 2001 г. е помощник-администратор на USAID и ръководи Център за развитие на човешкия капацитет. Основател и ръководител на Институт за изследователска и развойна дейност за ранно детство и ранна детска интервенция в Остин, Тексас, САЩ. Била е съветник по въпросите на образованието към Фондация „Форд“ за Колумбия; подкрепяла е като програмен специалист по образователно планиране ЮНЕСКО. Има докторска степен по Антропология от Станфордския университет и е автор на множество публикации. 

Коалицията за медийна грамотност организира обучения за учителите за новите часове по медийна грамотност
Конференцията „Как да преподаваме медийна грамотност в училище – методи и практики“, която се проведе на 10 ноември в гр. София, предостави възможност на над 80 учители от цялата страна да се запознаят с изпробвани в практиката методики за обучение по...
Кое е образованието на бъдещето и какъв е пътят до него?
Как изглежда образованието на бъдещето, от какви умения имат нужда днешните деца, за да се реализират успешно в бъдеще, и как да привлечем и подготвим способни учители - това са само някои от темите, на които ще обърне внимание големият форум "Образование: За...
Oбучение на тема „Как да разработим работещи политика и процедури за закрила на детето в нашето училище“.
Център за приобщаващо образование Ви кани на обучение на тема „Как да разработим работещи политика и процедури за закрила на детето в нашето училище“. Обучението ще акцентира върху ползите от разработването и...
Салон „Обучение и професионална реализация“ 2018
Френски институт в България и Агенция Campus France Париж имат удоволствието да Ви поканят да посетите на 26 и 27 октомври 2018 г. Салона „Обучение и професионална реализация“ във...
Уъркшоп за учители на тема: Как да създадем общност в приобщаващата класна стая
Кога: 1 ноември 2018 г.Къде: Project lab, бул. "Мария Луиза" №58, етаж 2 (до Лъвов мост)Много важна част от работата на учителя е да създаде такава атмосфера в класната стая, която да позволява на децата да се чувстват сигурни, спокойни и ценени, активно да участват в часа...
До 15. октомври е удължен срокът за кандидатстване на училища, за да станат част от Международната награда на херцога на Единбург в България
Училищата в цялата страна имат възможност да кандидатстват за придобиване на лиценз за независим оператор на престижната международна програма, развиваща лидерски умения чрез неформално образование. Програмата дава добавена стойност на...
Приобщаващо образование 2018 – „Роли и взаимодействие в приобщаващото образование“
От името на Център за приобщаващо образование, Ви каним на международната годишна конференция Приобщаващо образование 2018 – „Роли и взаимодействие в приобщаващото образование“, която ще се проведе на 3-ти ноември 2018 г., в Националния дворец на...
Президентът награждава първите българи, постигнали златно ниво в Международна награда на херцога на Единбург
Седем младежи ще бъдат отличени за своите постижения в престижната международна програмаПървите младежи, постигнали златното ниво на Международната награда на херцога на Единбург в България ще бъдат отличени на церемония по...