Търсене Календар Блог За нас Партньори Бизнес Контакти
Ранната интервенция при деца с увреждания или забавяне в развитието помага на 70% от тях да достигнат пълния си потенциал
Гласувай
Рейтинг
0

Национална мрежа за децата организира кръгла маса с над 20 институции и организации и световно признатия международен експерт Емили Варгас Барон

 21 юни 2018 г., София– Ранната детска интервенция е най-добрият и доказал ефекта си подход за работа с деца с увреждания, забавяне в развитието, поведенчески и психически проблеми. Това е и най-ефективната превенция на разделянето на деца от родителите им и настаняването им в институции и домове за деца с увреждания. Около това се обединиха участниците в провелата се днес кръгла маса, посветена на необходимостта от създаване на национална система за ранна детска интервенция. Събитието се организира от Национална мрежа за децата – обединение на 150 граждански организации, които работят за и с деца в цялата страна.

Ранната интервенция помага на 70% от децата, при които се прилага, ако това се случи навреме, ако се прилага професионално и включва родителите и по-широкия семеен кръг. Така децата могат да достигнат пълния си потенциал на развитие и да станат пълноценна част от обществото, като в същото време се намалят разходите за здравни и социални услуги, отпадането от училище, както и изолацията на детето и семейството му, ангажирано в грижата за него. Данните са за САЩ и бяха представени от д-р Емили Варгас Барон – един от най-изтъкнатите международни експерти в тази сфера, която беше специален гост на събитието. Тя посети България преди няколко месеца и направи оценка на потребностите на правната и стратегическата рамка за въвеждането на интегрирана и устойчива система за ранна детска интервенция в България. В момента у нас съществуват такива услуги, но те са разпокъсани и няма единна национална политика за подкрепа на семействата на децата с подобни проблеми и устойчиво държавно финансиране. За подготовката на анализа д-р Емили Варгас Барон проведе посещения и срещи с ключови представители на институциите, местната власт, парламентаристи, академичните среди и с неправителствени организации, които предоставят услуги по ранна детска интервенция в страната. 

По време на кръглата маса д-р Емили Варгас Барон представи основните препоръки за България, възможните политически инструменти и действия при стратегическото планиране, за да развием устойчива и интегрирана национална мрежа от услуги за ранна детска интервенция с високи и уеднаквени стандарти за качество. Участие в събитието взеха представители на министерствата на образованието, здравеопазването, Държавна агенция за закрила на детето, Омбудсмана, Националния център за обществено здраве и анализи, УНИЦЕФ, Световната здравна организация, Институт за изследване на човека и населението към БАН, Медицински университет – Варна, Нов български университет, Община Варна и организации, които работят в тази област – Фондация „За нашите деца“, Сдружение „Дете и пространство“, „Карин дом“ - Варна, Сдружение „Еквилибриум“ - Русе, „Нашите недоносени деца“ и др.

Събитието е част от проект „Да подредим пъзела: устойчив семейно-ориентиран подход и ранна интервенция в България“, подкрепен с безвъзмездна финансова помощ от Фондация „Институт Отворено общество“.

Какво е ранна детска интервенция? Това е координирана система от индивидуални интензивни услуги за родителите на деца (от раждането до 3-годишна възраст), които се намират в рискови ситуации, със забавяне в развитието, увреждания, поведенчески проблеми или нужди за подкрепа на психичното здраве. Тези услуги са семейно ориентирани и се предоставят в естествената среда на детето, като помагат на родителите да провеждат игрови дейности за развитие с детето в рамките на обичайния дневен режим, с цел то да постигне своя пълен потенциал на развитие.

Д-р Емили Варгас Баронръководи института RISE и провежда изследвания и международни консултации в областта на образованието, ранното детство и интервенцията в ранна детска възраст. Работила във всички региони по света, като е консултирала правителствата за стратегическото развитие на политиките в областта на ранното детство. От 1994 до 2001 г. е помощник-администратор на USAID и ръководи Център за развитие на човешкия капацитет. Основател и ръководител на Институт за изследователска и развойна дейност за ранно детство и ранна детска интервенция в Остин, Тексас, САЩ. Била е съветник по въпросите на образованието към Фондация „Форд“ за Колумбия; подкрепяла е като програмен специалист по образователно планиране ЮНЕСКО. Има докторска степен по Антропология от Станфордския университет и е автор на множество публикации. 

Проект „Ключ към мотивация, иновации и творчество“ , СУ „Васил Левски“ - гр. Карлово
Спечеленото финансиране по Програма "Еразъм+", ключова дейност 1 "Образователна мобилност за граждани", сектор "Училищно образование" направи възможно участието на 6 учители от СУ „Васил Левски“ – Карлово в обучения в град Флоренция, Италия (18-24.08.2019 г.).В рамките на...
Център за приобщаващо образование става Сдружение за споделено учене ЕЛА
От днес, 25 септември 2019 г., Център за приобщаващо образование е с ново име. Вече сме Сдружение за споделено учене ЕЛА. Всъщност това е много повече от смяна на име. Това е естествено продължение на новата посока и обогатяването на дейността ни.През последните 22 години...
"Заедно в час" организира Лидерска академия за студенти
Между 13 и 15 септември в София ще се проведе първата Лидерска академия на "Заедно в час" за студенти в български висши училища. Обучението е безплатно и включва методи и упражнения от опита на организацията и програмата й за професионално и лидерско развитие, която бе...
Конференция Приобщаващо образование 2019 – „Социално емоционално учене“
Център за приобщаващо образованиеВи кани на международната годишна конференция Приобщаващо образование 2019 – „Социално емоционално учене“, организирана с подкрепата на Фондация „Америка за...
Курс: „Педагогически практики за първи клас. Пътеводител на приобщаващия учител.“
Център за приобщаващо образование има удоволствието да представи новия онлайн курс: „Педагогически практики за първи клас. Пътеводител на приобщаващия учител.“Курсът има за цел да подкрепи...
Позиция на Коалиция за медийна грамотност
Резултатите от матурите и външното оценяване за пореден път показаха, че образованието в България продължава да не дава нужните резултати и се нуждае от сериозна реформа. Основните насоки на тази реформа трябва да включват развитието на умения за критично мислене,...
„Седящ волейбол“ или „Параволейбол“
Какво представлява седящия волейбол?  Това е вид волейбол...
Четвърта кампания/семинар за ученици и учители в детски градини
Информираме ви, че на 16.05.2019г. (четвъртък) в гр. Благоевград, Общинска Администрация Благоевград, зала №5 (партер) от 10:00 ч. ще бъде проведена Четвърта осведомителна кампания/ семинар за...