Търсене Календар Блог За нас Партньори Бизнес Контакти
Децата за София: мръсна, задръстена и с недостатъчно общностни пространства
Гласувай
Рейтинг
0

Влошената естетическа среда и разликите между центъра и кварталите са основни проблеми според подрастващите

„От Черни връх видяхме, че в София е мръсно.“ Това споделя едно от над 70-те деца между 4 и 18 години, които от Национална мрежа за децата попитахме какво мислят за своя град. Прекалено много автомобили „запречват тротоарите и замърсяват въздуха“, допълва друго. С вярата, че за да работим в интерес на децата, на първо място трябва да ги чуем, откликнахме на поканата на инициативата „Визия за София“ да разберем как бъдещите граждани на столицата преживяват своя град и какви мечти имат за него. В допитването включихме и близо 20 специалисти, най-вече от образователни институции, които да хвърлят повече светлина върху контекста на споделеното от децата.

Замърсяването и влошената естетика на средата са основните проблеми, които децата виждат в Столицата. Боклуците, разбитата инфраструктура, твърде многото автомобили, рушащите се и зле изглеждащи сгради оставят неприятно впечатление у най-малките жители на града и са най-важните неща, които те искат да променят, показа допитването.

„Няма къде да се иде“ е друг коментар, който чувахме често в разговорите с децата. Повечето малчугани в до-юношеска и ранна юношеска възраст прекарват по-голямата част от времето си в комплексите, където живеят и където обикновено посещават детска градина или основно училище. Парковете, градинките и моловете са традиционни места за срещи и прекарване на свободното време, но непосредствено близките до жилищата публични площи остават неразвити и децата споделят, че биха искали в кварталите да има „повече място за игра, междублокови пространства, спортни площадки; зеленина и места за събиране“ с връстници и кварталните общности.

Децата забелязват и асиметрията в развитието на централните и периферните градски части. Този проблем е преодолим за по-големите, които могат да се придвижват свободно из столицата, но по-малките и непривилегировани, които са по-затворени в кварталите, имат нужда от „повече изложби и открити концерти, в които да участват млади хора“, както и от други културни прояви и средища, където да могат да прекарват свободното си време.

Липса на сигурност се усеща сред малките жители на София. Проблемът се появява постоянно в контекста на различните теми – като неприятно изживяване от неосветените части на града, където „има зомбита“, като усещане за липса на безопасност на пътя и множество безнаказани нарушения и като бездействие от страна на полицията. „Учениците пушат на отсрещния тротоар, а полицаите пушат до тях – никой не ги пита откъде са цигарите“ – споделя наблюдението си един от възрастните специалисти, участващи в допитването. Според юноши в гимназиален курс полицаите подминават противообществени прояви в кварталите, а в центъра на София това става по-трудно.

Ясно се откроява качеството на живота в квартала, където живеят децата от ромски произход, с които разговаряхме. Те са критични към проблемите му, но също се срамуват от тях и сякаш не вярват, че някога ще бъдат адресирани. В квартала им няма нито детска площадка, нито близка болница. „Да не ни захвърлят на заден план”, апелират децата от квартала към общината. Дискриминацията е видима и към децата с увреждания, които водят затворен в дома и рядко в квартала живот поради сериозни затруднения, най-вече с придвижването из града. За тях по-важно от всичко друго при пътуването  с градски транспорт е „хората да са мили“, „да са добри“.

Достигнатите изводи са полезни и могат да служат за общ ориентир в предприемането на действия за града. В същото време е необходимо те да бъдат проверени и разширени на следващи етапи от развитието на София. По-мащабни и последователни усилия за допитване до децата биха извели наяве множество „слепи петна“ за възрастните и институциите. Такива усилия са и преди всичко въпрос на гарантиране правата и благосъстоянието на децата, към които всички отговорни възрастни и структури на местната и централна власт имат изричен ангажимент.

 

Национална мрежа за децатае обединение на 150 граждански организации и съмишленици, работещи със и за деца и семейства в цялата страна. Насърчаването, защитата и спазването на правата на детето са част от ключовите принципи, които ни обединяват. Само през 2016 г. организациите членове на Национална мрежа за децата са подкрепили с работата си 79 044 деца и 36 577 семейства. 8 262 специалисти, работещи с деца и семейства в цяла България, са били подкрепени от организациите в НМД чрез обучения, консултации и съвместни дейности.

Салон „Обучение и професионална реализация“ 2018
Френски институт в България и Агенция Campus France Париж имат удоволствието да Ви поканят да посетите на 26 и 27 октомври 2018 г. Салона „Обучение и професионална реализация“ във...
Уъркшоп за учители на тема: Как да създадем общност в приобщаващата класна стая
Кога: 1 ноември 2018 г.Къде: Project lab, бул. "Мария Луиза" №58, етаж 2 (до Лъвов мост)Много важна част от работата на учителя е да създаде такава атмосфера в класната стая, която да позволява на децата да се чувстват сигурни, спокойни и ценени, активно да участват в часа...
До 15. октомври е удължен срокът за кандидатстване на училища, за да станат част от Международната награда на херцога на Единбург в България
Училищата в цялата страна имат възможност да кандидатстват за придобиване на лиценз за независим оператор на престижната международна програма, развиваща лидерски умения чрез неформално образование. Програмата дава добавена стойност на...
Национална верига по мини-волейбол "Малки великани" 2018
ЗАД „БУЛСТРАД ВИЕНА ИНШУРЪНС ГРУП” стартира новата си инициатива в подкрепа на активния и здравословен начин на живот на подрастващите и в интерес към развитието на волейбола:Национална верига по мини-волейбол “Малки великани”...
Приобщаващо образование 2018 – „Роли и взаимодействие в приобщаващото образование“
От името на Център за приобщаващо образование, Ви каним на международната годишна конференция Приобщаващо образование 2018 – „Роли и взаимодействие в приобщаващото образование“, която ще се проведе на 3-ти ноември 2018 г., в Националния дворец на...
Президентът награждава първите българи, постигнали златно ниво в Международна награда на херцога на Единбург
Седем младежи ще бъдат отличени за своите постижения в престижната международна програмаПървите младежи, постигнали златното ниво на Международната награда на херцога на Единбург в България ще бъдат отличени на церемония по...
“Заедно в час” започва набирането на участници в програмата си, които ще преподават като учители от септември 2019 г.
Фондация “Заедно в час” започва набирането на участници в програмата си за професионално и лидерско развитие, които ще започнат работа като учители от септември 2019 г. в 11 региона на страната - Велико Търново, Враца, Ловеч, Монтана, Пазарджик, Плевен, Пловдив, Разград,...
„Партньорство с родителите като елемент на Модела за изграждане на приобщаваща училищна среда“
Център за приобщаващо образование организира обучение на тема „Партньорство с родителите като елемент на Модела за изграждане на приобщаваща училищна среда“, одобрено със заповед № РД09-1010/24.01.2017 на Министъра на образованието...