Търсене Календар Блог За нас Партньори Бизнес Контакти
Децата за София: мръсна, задръстена и с недостатъчно общностни пространства
Гласувай
Рейтинг
0

Влошената естетическа среда и разликите между центъра и кварталите са основни проблеми според подрастващите

„От Черни връх видяхме, че в София е мръсно.“ Това споделя едно от над 70-те деца между 4 и 18 години, които от Национална мрежа за децата попитахме какво мислят за своя град. Прекалено много автомобили „запречват тротоарите и замърсяват въздуха“, допълва друго. С вярата, че за да работим в интерес на децата, на първо място трябва да ги чуем, откликнахме на поканата на инициативата „Визия за София“ да разберем как бъдещите граждани на столицата преживяват своя град и какви мечти имат за него. В допитването включихме и близо 20 специалисти, най-вече от образователни институции, които да хвърлят повече светлина върху контекста на споделеното от децата.

Замърсяването и влошената естетика на средата са основните проблеми, които децата виждат в Столицата. Боклуците, разбитата инфраструктура, твърде многото автомобили, рушащите се и зле изглеждащи сгради оставят неприятно впечатление у най-малките жители на града и са най-важните неща, които те искат да променят, показа допитването.

„Няма къде да се иде“ е друг коментар, който чувахме често в разговорите с децата. Повечето малчугани в до-юношеска и ранна юношеска възраст прекарват по-голямата част от времето си в комплексите, където живеят и където обикновено посещават детска градина или основно училище. Парковете, градинките и моловете са традиционни места за срещи и прекарване на свободното време, но непосредствено близките до жилищата публични площи остават неразвити и децата споделят, че биха искали в кварталите да има „повече място за игра, междублокови пространства, спортни площадки; зеленина и места за събиране“ с връстници и кварталните общности.

Децата забелязват и асиметрията в развитието на централните и периферните градски части. Този проблем е преодолим за по-големите, които могат да се придвижват свободно из столицата, но по-малките и непривилегировани, които са по-затворени в кварталите, имат нужда от „повече изложби и открити концерти, в които да участват млади хора“, както и от други културни прояви и средища, където да могат да прекарват свободното си време.

Липса на сигурност се усеща сред малките жители на София. Проблемът се появява постоянно в контекста на различните теми – като неприятно изживяване от неосветените части на града, където „има зомбита“, като усещане за липса на безопасност на пътя и множество безнаказани нарушения и като бездействие от страна на полицията. „Учениците пушат на отсрещния тротоар, а полицаите пушат до тях – никой не ги пита откъде са цигарите“ – споделя наблюдението си един от възрастните специалисти, участващи в допитването. Според юноши в гимназиален курс полицаите подминават противообществени прояви в кварталите, а в центъра на София това става по-трудно.

Ясно се откроява качеството на живота в квартала, където живеят децата от ромски произход, с които разговаряхме. Те са критични към проблемите му, но също се срамуват от тях и сякаш не вярват, че някога ще бъдат адресирани. В квартала им няма нито детска площадка, нито близка болница. „Да не ни захвърлят на заден план”, апелират децата от квартала към общината. Дискриминацията е видима и към децата с увреждания, които водят затворен в дома и рядко в квартала живот поради сериозни затруднения, най-вече с придвижването из града. За тях по-важно от всичко друго при пътуването  с градски транспорт е „хората да са мили“, „да са добри“.

Достигнатите изводи са полезни и могат да служат за общ ориентир в предприемането на действия за града. В същото време е необходимо те да бъдат проверени и разширени на следващи етапи от развитието на София. По-мащабни и последователни усилия за допитване до децата биха извели наяве множество „слепи петна“ за възрастните и институциите. Такива усилия са и преди всичко въпрос на гарантиране правата и благосъстоянието на децата, към които всички отговорни възрастни и структури на местната и централна власт имат изричен ангажимент.

 

Национална мрежа за децатае обединение на 150 граждански организации и съмишленици, работещи със и за деца и семейства в цялата страна. Насърчаването, защитата и спазването на правата на детето са част от ключовите принципи, които ни обединяват. Само през 2016 г. организациите членове на Национална мрежа за децата са подкрепили с работата си 79 044 деца и 36 577 семейства. 8 262 специалисти, работещи с деца и семейства в цяла България, са били подкрепени от организациите в НМД чрез обучения, консултации и съвместни дейности.

На добър път в живота, абитуриенти от СУ „Отец Паисий“ - Медковец
По стара традиция СУ „ Отец Паисий“, с. Медковец на 24. май,  освен че чества Деня на славянската писменост и българската култура, изпраща своите дванадесетокласници и представя пред обществото своите грамотни вече първокласници. В днешната обстановка - празникът,...
Денят на българската просвета и култура и на славянската писменост в пощенските материали. Виртуална изложба.
...
Начало на кампания „Училището има смисъл, когато е свързано с живота“
Кои уроци помним от училище? Кои учители ни влияят истински и защо? Знаят ли учениците е приложението на материала, който учат? Каква е ролята на общността в образованието?  Отговорът на тези и много други въпроси ще търси Сдружение за споделено учене ЕЛА в...
Онлайн играта по детски книги „Книговище“ е безплатна до края на учебната година
Сега е моментът да четеш и смело да се състезаваш да отговаряш на въпроси към любимите си книги! Онлайн играта „Книговище ще бъде безплатна до края на учебната година. Регистрирай се свободно, чети, играй и печели награди! Над 10 000 деца вече имат профили там. Четенето ни...
Envision Play с модул “Дистанционно обучение” e свободен за ползване от 19 март до 13 април.
Какво е Envision Play?Българска облачна платформа за работа със смарт устройства, която активизира учениците и повишава качеството на знанията и уменията им. Стимулира познавателните интереси у децата и създава положителна мотивация към ученето.Достъпно...
Сдружение за Сдружение учене ЕЛА пуска новата си обучителна онлайн платформа с безплатен достъп за учителите през следващите две седмици
Като знак на съпричастност към огромните усилия, които българските учители полагат,  Сдружение за споделно учене ЕЛА (доскоро Център за приобщаващо образование) пуска БЕЗПЛАТНО новата си обучителна...
Споделени интерактивни интерактивни, изготвени със софтуер ActivInspire.
Споделени интерактивни презентазии, изготвени със софтуер ActivInspire. Предназначени за работа с интерактивна бяла дъска по английски език като чужд език в професията по геодезия. ...
„Разказвачът на приказки“ в медковското училище
На 21.02.2020 г. в библиотеката на СУ „Отец Паисий“, с. Медковец, се проведе първата среща от поредицата запланувани такива между ученици от различни възрастови групи на СУ – Медковец между гимназиален етап и писателя Стоян Николов – Торлака. Поводът бе четиригодишнината на...