Търсене Календар Блог За нас Партньори Бизнес Контакти
Ранната интервенция при деца с увреждания или забавяне в развитието помага на 70% от тях да достигнат пълния си потенциал
Гласувай
Рейтинг
0

Национална мрежа за децата организира кръгла маса с над 20 институции и организации и световно признатия международен експерт Емили Варгас Барон

 21 юни 2018 г., София– Ранната детска интервенция е най-добрият и доказал ефекта си подход за работа с деца с увреждания, забавяне в развитието, поведенчески и психически проблеми. Това е и най-ефективната превенция на разделянето на деца от родителите им и настаняването им в институции и домове за деца с увреждания. Около това се обединиха участниците в провелата се днес кръгла маса, посветена на необходимостта от създаване на национална система за ранна детска интервенция. Събитието се организира от Национална мрежа за децата – обединение на 150 граждански организации, които работят за и с деца в цялата страна.

Ранната интервенция помага на 70% от децата, при които се прилага, ако това се случи навреме, ако се прилага професионално и включва родителите и по-широкия семеен кръг. Така децата могат да достигнат пълния си потенциал на развитие и да станат пълноценна част от обществото, като в същото време се намалят разходите за здравни и социални услуги, отпадането от училище, както и изолацията на детето и семейството му, ангажирано в грижата за него. Данните са за САЩ и бяха представени от д-р Емили Варгас Барон – един от най-изтъкнатите международни експерти в тази сфера, която беше специален гост на събитието. Тя посети България преди няколко месеца и направи оценка на потребностите на правната и стратегическата рамка за въвеждането на интегрирана и устойчива система за ранна детска интервенция в България. В момента у нас съществуват такива услуги, но те са разпокъсани и няма единна национална политика за подкрепа на семействата на децата с подобни проблеми и устойчиво държавно финансиране. За подготовката на анализа д-р Емили Варгас Барон проведе посещения и срещи с ключови представители на институциите, местната власт, парламентаристи, академичните среди и с неправителствени организации, които предоставят услуги по ранна детска интервенция в страната. 

По време на кръглата маса д-р Емили Варгас Барон представи основните препоръки за България, възможните политически инструменти и действия при стратегическото планиране, за да развием устойчива и интегрирана национална мрежа от услуги за ранна детска интервенция с високи и уеднаквени стандарти за качество. Участие в събитието взеха представители на министерствата на образованието, здравеопазването, Държавна агенция за закрила на детето, Омбудсмана, Националния център за обществено здраве и анализи, УНИЦЕФ, Световната здравна организация, Институт за изследване на човека и населението към БАН, Медицински университет – Варна, Нов български университет, Община Варна и организации, които работят в тази област – Фондация „За нашите деца“, Сдружение „Дете и пространство“, „Карин дом“ - Варна, Сдружение „Еквилибриум“ - Русе, „Нашите недоносени деца“ и др.

Събитието е част от проект „Да подредим пъзела: устойчив семейно-ориентиран подход и ранна интервенция в България“, подкрепен с безвъзмездна финансова помощ от Фондация „Институт Отворено общество“.

Какво е ранна детска интервенция? Това е координирана система от индивидуални интензивни услуги за родителите на деца (от раждането до 3-годишна възраст), които се намират в рискови ситуации, със забавяне в развитието, увреждания, поведенчески проблеми или нужди за подкрепа на психичното здраве. Тези услуги са семейно ориентирани и се предоставят в естествената среда на детето, като помагат на родителите да провеждат игрови дейности за развитие с детето в рамките на обичайния дневен режим, с цел то да постигне своя пълен потенциал на развитие.

Д-р Емили Варгас Баронръководи института RISE и провежда изследвания и международни консултации в областта на образованието, ранното детство и интервенцията в ранна детска възраст. Работила във всички региони по света, като е консултирала правителствата за стратегическото развитие на политиките в областта на ранното детство. От 1994 до 2001 г. е помощник-администратор на USAID и ръководи Център за развитие на човешкия капацитет. Основател и ръководител на Институт за изследователска и развойна дейност за ранно детство и ранна детска интервенция в Остин, Тексас, САЩ. Била е съветник по въпросите на образованието към Фондация „Форд“ за Колумбия; подкрепяла е като програмен специалист по образователно планиране ЮНЕСКО. Има докторска степен по Антропология от Станфордския университет и е автор на множество публикации.

ОСМИ НАЦИОНАЛЕН ФОЛКЛОРЕН КОНКУРС „ЗАБЛЕЯЛО МИ АГЪНЦЕ” 10 - 12 май 2019 г.
Националният фолклорен конкурс „Заблеяло ми агънце” се организира от Сдружение „Национален събор на овцевъдите в България”Конкурсът предоставя възможност за изява на изпълнители в областта на музикалното и танцовото фолклорно изкуство, словесния...
Международна оценка: Учителите от алтернативни обучителни програми показват високи педагогически умения
Изследване на Университета в Дюсбург-Есен, което сравнява уменията и нагласите на учители от традиционни и алтернативни форми на подготовка, ще бъде представено в София на 14 март Сериозният предварителен подбор на...
Обучения на Център за приобщаващо образование през месец март
9 март - Партньорството с родителите Обучението акцентира върху ползите от системната грижа, която училището полага за изграждане на ефективни отношения с родителите на две нива – индивидуално (между отделния учител и...
квилинг, книга, ученици, училище
Учениците от IV"в" клас на СУ "Вичо Грънчаров" - Горна Оряховица преди 3 години започнаха да се занимават с квилинг - познат още като хартиен филигран. Квилингът е форма на изкуството, която включва използването на лентички от хартия, плат, кожа и други материали, които се...
Конкурс за тийнейджърски видеа “Don’t fake with me”
Фалшивите новини не са от вчера, те са се появили заедно с умението на хората да предават информация един на друг. Понякога заради личен интерес, заради страх и дори и заради шега, лъжата тръгва от уста на уста, от новина на новина, от пост на пост, от туит на туит. Докато не...
Видовете насилие в училище и как да ги разпознаваме?
За насилието в училище няма междучасие! Всяка година стотици ученици в България стават жертва на агресия и тормоз.    Насилието има различни форми – физическо, психическо, сексуално, кибернасилие, тормоз. Всяка от тях оставя своите белези върху детето – вреди на...
Дни на медийната грамотност 2019
Дни на медийната грамотност е кампания, която популяризира нуждата от въвеждане на медийната грамотност в образованието. Дните на медийната грамотност се организират от Коалиция за медийна грамотност , като за първи път стартират през 2018 г. През 2019 г. основен акцент на...
Заедно срещу насилието в училище
УНИЦЕФ ще разработи тригодишна програма за сигурна училищна среда Насилието и тормозът в училище са проблем за децата в цял свят. Според проучване на УНИЦЕФ, над половината тийнейджъри по света са били поне веднъж обект...