Търсене Календар Блог За нас Партньори Бизнес Контакти
Конференция Образование 2017: Акценти от събитието
Гласувай
Рейтинг
0

Инвестициите в мотивирани учители и достъпът до образование на всяко дете са фокусът на Конференция Образование 2017


“Трябва да инвестираме в учителите и да направим така, че образователните институции да работят добре. Тогава можем да очакваме резултати.”

Това заяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев по време на откриването на годишната Конференция Образование 2017, организирана от сдружение “Образование България 2030” и фондация “Заедно в час”. Форумът се провежда през целия ден в петък, 10 ноември, в София и събра международни и български експерти, директори, учители, представители на държавния и на неправителствения сектор.

Министър Вълчев добави още, че България има нужда от по-силни и работещи институции, които да оказват подкрепа на всяко дете и да имат повече свобода да го правят. Той подчерта важността на съвместната работа между институциите, както и на партньорствата с неправителствени организации.

“Трябва да използваме всички ресурси за обхващане на всички деца в образователната система”, категоричен беше министърът, като наблегна в речта си и на нуждата от инвестиции в българските учители.

“Наблюдава се несъответствие в уменията на хората в трудоспособна възраст и уменията, които се търсят на пазара на труда”, заяви по време на откриването на конференцията и Марина Кирова, съветник “Икономическо управление” и “Европейски семестър” към “Представителството на Европейската комисия в България”.

Тя наблегна на необходимостта от предоставяне на качествено образование на децата от ромски произход, но спомена и някои сфери, в които България е постигнала напредък през последните години, като акцентът върху приобщаващото образование и повишаването на качеството на професионалното образование.

“Отговорността да осигурим равен достъп до качествено образование на всяко дете е на всички нас. Защото сме имали привилегията да получим добро образование. Защото сме имали достъп до възможности. Защото сме имали късмета – късмет, а не наша лична заслуга – че някой ни е показал защо образованието трябва да бъде ценено и ни е подкрепил, за да се образоваме.”

Това заяви по време на приветствената си реч Траян Траянов, програмен директор на фондация “Заедно в час”. Според него България е все още далеч от целта равен достъп до качествено образование, но е обнадеждаващо, че вече не само говорим за проблема, но и търсим решения.

На конференцията беше представено и новото издание на мониторинговия доклад на “Образование България 2030”, който е проследил развитието на ключови показатели в сферата през последната година. Изследователите посочват, че държавата трябва да продължи активната си политика да предотвратява ранното отпадане от училище и да реинтигрира преждевременно напуснали. Препоръката им е в процеса да бъдат включени директори и учители, за да може по този начин и те самите да разпознаят държавната политика. От “Образование България 2030” обръщат внимание също, че не трябва да се прави компромис с идеята инвестициите в образованието да са обвързани с качеството на образованието, резултатите на учениците и профила на техните населените места, общности и семейства.

“Необходимо е прилагането на редица мерки за привличане и задържане на млади хора в образованието, които да съпътстват увеличаването на заплащането в системата”, препоръчват още авторите на доклада. Като примерни мерки в това отношение те отбелязват улеснения достъп до учителската професия и осигуряването на менторство и подкрепа за младите учители.

Темата за мотивацията на новите учители и задържането им в професията беше подробно засегната и по време на дискусионния панел "Нов път за нови таланти в преподаването", където беше представен и международният проект със същото име, чиято цел е да апробира алтернативни методи за привличане, квалификация и развиване на педагогическите специалисти.

"Няма как да бъдем онези ролеви модели в класната стая, които се изисква да бъдем в 21 век, ако ние не растем професионално. Възможността да израстваш в професията, да учиш постоянно и да предаваш опита си на останалите е нещо, което мен лично би ме задържало в класната стая", сподели своята мотивация да остане в професията Росен Богомилов, учител по история в 106 ОУ "Григорий Цамблак" в  София и възпитаник на програма "Заедно в час".

Освен професионалното израстване той изтъкна като мотиви също възможността да бъде сред учениците си и да постига успехите си заедно с тях, учителите да получат по-голяма автономия в процеса на преподаване и по-голяма финансова стабилност.

В другия сутрешен панел "Връзката между училището и професията" гостите на Конференция Образование 2017 имаха възможност да научат повече за програмите по предприемачество на германското училище „Паулине Тома”, което е носител на наградата за най-добро предприемаческо училище през 2016 г. на Junior Achievement от учителката Сузане Клайн. В последвалата дискусия като акцент се открои, че бизнесът подкрепя все повече образователни инициативи и все по-интензивно влиза в класната стая, изхождайки от реалните си нужди на пазара на труда.

Президентът награждава първите българи, постигнали златно ниво в Международна награда на херцога на Единбург
Седем младежи ще бъдат отличени за своите постижения в престижната международна програмаПървите младежи, постигнали златното ниво на Международната награда на херцога на Единбург в България ще бъдат отличени на церемония по награждаване на...
„Партньорство с родителите като елемент на Модела за изграждане на приобщаваща училищна среда“
Център за приобщаващо образование организира обучение на тема „Партньорство с родителите като елемент на Модела за изграждане на приобщаваща училищна среда“, одобрено със заповед № РД09-1010/24.01.2017 на Министъра на образованието...
Обединение „Детство без насилие“
Обединение „Детство без насилие“,Има удоволствието да ви поканим на пресконференция за обявяване създаването на Обединение „Детство без насилие“, която ще се състои на 12 септември 2018 г., от 11:00 часа, в Литературен клуб „Перото“, Национален дворец на...
Стани Търсач на не/равенство
„Идеята ме грабна и реших че мога да пробвам да допринеса“, започва Стефани. „…направихме проучване за мнението на хората в Бургас за децата от ромски произход. Проучването беше полезно за целия екип. Рядко се случва да се отнасят с хора...
Близо 1000 ученици ще учат и развиват умения през лятото с Лятната академия на “Заедно в час
За осма поредна година Лятната академия за успех и забавление на фондация “Заедно в час” ще подкрепи близо 1000 ученици от София и региона да учат и да се забавляват през лятото, като развиват умения и мотивация за учене. Лятното училище започва на 30 юли,...
Кампания "Дни на приобщаването 2018" даде крила на Илкер да полети
Илкер Сальовлу е седмокласник от ОУ „Св. Паисий Хилендарски“, с. Езерче. който най-силно мечтае да може да ходи, а след това – да може да лети. Той е един от победителите в конкурса  – „На крилата на моята мечта“, част от кампанията на Център за приобщаващо образование...
Reach for Change започва лятна обучителна програма по социално предприемачество за възпитаниците на програма “Заедно в час”
Съвместна лятна обучителна програма по социално предприемачество започват неправителствените организации Reach for Change България и “Заедно в час”. Програмата е предназначена за възпитаниците на “Заедно в час”, които имат интерес в сферата на социалното...
Ранната интервенция при деца с увреждания или забавяне в развитието помага на 70% от тях да достигнат пълния си потенциал
Национална мрежа за децата организира кръгла маса с над 20 институции и организации и световно признатия международен експерт Емили Варгас Барон 21 юни 2018 г., София– Ранната детска интервенция е...