Търсене Календар Блог За нас Партньори Бизнес Контакти
Конференция Образование 2017: Акценти от събитието
Гласувай
Рейтинг
0

Инвестициите в мотивирани учители и достъпът до образование на всяко дете са фокусът на Конференция Образование 2017


“Трябва да инвестираме в учителите и да направим така, че образователните институции да работят добре. Тогава можем да очакваме резултати.”

Това заяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев по време на откриването на годишната Конференция Образование 2017, организирана от сдружение “Образование България 2030” и фондация “Заедно в час”. Форумът се провежда през целия ден в петък, 10 ноември, в София и събра международни и български експерти, директори, учители, представители на държавния и на неправителствения сектор.

Министър Вълчев добави още, че България има нужда от по-силни и работещи институции, които да оказват подкрепа на всяко дете и да имат повече свобода да го правят. Той подчерта важността на съвместната работа между институциите, както и на партньорствата с неправителствени организации.

“Трябва да използваме всички ресурси за обхващане на всички деца в образователната система”, категоричен беше министърът, като наблегна в речта си и на нуждата от инвестиции в българските учители.

“Наблюдава се несъответствие в уменията на хората в трудоспособна възраст и уменията, които се търсят на пазара на труда”, заяви по време на откриването на конференцията и Марина Кирова, съветник “Икономическо управление” и “Европейски семестър” към “Представителството на Европейската комисия в България”.

Тя наблегна на необходимостта от предоставяне на качествено образование на децата от ромски произход, но спомена и някои сфери, в които България е постигнала напредък през последните години, като акцентът върху приобщаващото образование и повишаването на качеството на професионалното образование.

“Отговорността да осигурим равен достъп до качествено образование на всяко дете е на всички нас. Защото сме имали привилегията да получим добро образование. Защото сме имали достъп до възможности. Защото сме имали късмета – късмет, а не наша лична заслуга – че някой ни е показал защо образованието трябва да бъде ценено и ни е подкрепил, за да се образоваме.”

Това заяви по време на приветствената си реч Траян Траянов, програмен директор на фондация “Заедно в час”. Според него България е все още далеч от целта равен достъп до качествено образование, но е обнадеждаващо, че вече не само говорим за проблема, но и търсим решения.

На конференцията беше представено и новото издание на мониторинговия доклад на “Образование България 2030”, който е проследил развитието на ключови показатели в сферата през последната година. Изследователите посочват, че държавата трябва да продължи активната си политика да предотвратява ранното отпадане от училище и да реинтигрира преждевременно напуснали. Препоръката им е в процеса да бъдат включени директори и учители, за да може по този начин и те самите да разпознаят държавната политика. От “Образование България 2030” обръщат внимание също, че не трябва да се прави компромис с идеята инвестициите в образованието да са обвързани с качеството на образованието, резултатите на учениците и профила на техните населените места, общности и семейства.

“Необходимо е прилагането на редица мерки за привличане и задържане на млади хора в образованието, които да съпътстват увеличаването на заплащането в системата”, препоръчват още авторите на доклада. Като примерни мерки в това отношение те отбелязват улеснения достъп до учителската професия и осигуряването на менторство и подкрепа за младите учители.

Темата за мотивацията на новите учители и задържането им в професията беше подробно засегната и по време на дискусионния панел "Нов път за нови таланти в преподаването", където беше представен и международният проект със същото име, чиято цел е да апробира алтернативни методи за привличане, квалификация и развиване на педагогическите специалисти.

"Няма как да бъдем онези ролеви модели в класната стая, които се изисква да бъдем в 21 век, ако ние не растем професионално. Възможността да израстваш в професията, да учиш постоянно и да предаваш опита си на останалите е нещо, което мен лично би ме задържало в класната стая", сподели своята мотивация да остане в професията Росен Богомилов, учител по история в 106 ОУ "Григорий Цамблак" в  София и възпитаник на програма "Заедно в час".

Освен професионалното израстване той изтъкна като мотиви също възможността да бъде сред учениците си и да постига успехите си заедно с тях, учителите да получат по-голяма автономия в процеса на преподаване и по-голяма финансова стабилност.

В другия сутрешен панел "Връзката между училището и професията" гостите на Конференция Образование 2017 имаха възможност да научат повече за програмите по предприемачество на германското училище „Паулине Тома”, което е носител на наградата за най-добро предприемаческо училище през 2016 г. на Junior Achievement от учителката Сузане Клайн. В последвалата дискусия като акцент се открои, че бизнесът подкрепя все повече образователни инициативи и все по-интензивно влиза в класната стая, изхождайки от реалните си нужди на пазара на труда.

ОСМИ НАЦИОНАЛЕН ФОЛКЛОРЕН КОНКУРС „ЗАБЛЕЯЛО МИ АГЪНЦЕ” 10 - 12 май 2019 г.
Националният фолклорен конкурс „Заблеяло ми агънце” се организира от Сдружение „Национален събор на овцевъдите в България”Конкурсът предоставя възможност за изява на изпълнители в областта на музикалното и танцовото фолклорно изкуство, словесния...
Международна оценка: Учителите от алтернативни обучителни програми показват високи педагогически умения
Изследване на Университета в Дюсбург-Есен, което сравнява уменията и нагласите на учители от традиционни и алтернативни форми на подготовка, ще бъде представено в София на 14 март Сериозният предварителен подбор на...
Обучения на Център за приобщаващо образование през месец март
9 март - Партньорството с родителите Обучението акцентира върху ползите от системната грижа, която училището полага за изграждане на ефективни отношения с родителите на две нива – индивидуално (между отделния учител и...
Квилинг книга
Учениците от IV"в" клас на СУ "Вичо Грънчаров" - Горна Оряховица преди 3 години започнаха да се занимават с квилинг - познат още като хартиен филигран. Квилингът е форма на изкуството, която включва използването на лентички от хартия, плат, кожа и други материали, които се...
Видовете насилие в училище и как да ги разпознаваме?
За насилието в училище няма междучасие! Всяка година стотици ученици в България стават жертва на агресия и тормоз.    Насилието има различни форми – физическо, психическо, сексуално, кибернасилие, тормоз. Всяка от тях оставя своите белези върху детето – вреди на...
“Ролята на училищното управление в процеса на изграждане на приобщаваща училищна среда. Основи на ефективното училищно управление“
На 15.12.2018 г., Център за приобщаващо образование ще проведе обучителен семинар на тема: “Ролята на училищното управление в процеса на изграждане на приобщаваща училищна среда. Основи на ефективното училищно...
"Детското участие е важно" - обучителен семинар за учители, възпитатели и педагогиески съветници
На 14.12.2018 г., Център за приобщаващо образование ще проведе обучителен. семинар за учители, възпитатели и педагогически съветници - .„Детското участие е важно“.Обучението е добра отправна точка за онази група от възрастни...
ТОВА Е ЗА БЪЛГАРСКИЯТ УЧИТЕЛ
ТОВА Е ЗА БЪЛГАРСКИЯТ УЧИТЕЛЛюбов и изненада от родителите и децата от випуск 2014 за рожден ден на г-жа Георгиева от ДГ "Ален Мак" - Горна Оряховица.Ето така тайничко (ако изобщо 40 човека могат да бъдат...