Търсене Календар Блог За нас Партньори Бизнес Контакти
"Водим бъдещето за ръка" - Обобщение
Гласувай
Рейтинг
0

С домакинството на —14 детски градини от област Велико Търново.

Участници: 


Директори
87
Главни учители
17
Старши учители
100
учители
66
Експерти, преподаватели
31




Дискусионни теми:

  • —Новият закон за предучилищно и училищно образование и предизвикателствата към детската градина;
  • —Детето и нормативната уредба—;
  • Учителите и нормативната уредба—;
  • Предучилищното образование и нормативната уредба—;
  • Документацията и нормативната уредба;

Практическо приложение  на ЗПУО и Наредба №5/2016 за предучилищно образование:

  • —Програмна система в детска градина – същност, особености, проблеми;—
  • Интерактивна среда и механизми за интеракция;—Проследяване на постиженията на децата в предучилищна възраст;—
  • Оценка на училищната готовност;—
  • Традиции и иновации в предучилищното образование относно използването на играта;
  • —Приобщаване на родителите към дейността на детската градина;
  • —Мястото на гражданското, здравното и екологично образование  в детската градина;
  • Овладяване на български език в предучилищна възраст;
  • Ролята на психолога в детската градина;
  • Взаимодействие деца-учители-родители-психолог—;
  • Феноменът „агресия“ в детството. Агресия или агресивни прояви в предучилищна възраст?—
  • Алтернативни  форми на работа с деца и родители в разновъзрастова група при изграждане на мотивация  за постъпване в първи клас;
  • Работа с деца в риск. —

Акценти на професионалното обсъждане:

  • Хорариум на педагогическите ситуации.
  • Констатирано е че, регламентираният минимален брой ситуации - Наредба №5/2016 г. за предучилищно образование, позволяват  постигане  очакваните резултати;—
  • Дневник на детската група;—
  • Прилагане на интерактивни техники;—
  • Организация на учебния ден;
  • Позитивните акценти от чужди алтернативни системи за предучилищното образование в българската детска градина, съобразени с нормативната уредба;—
  • Участието на семейството в живота на детската градина.

Поставени въпроси:

  • —Даваме ли на детето това, от което то има нужда?—
  • Има ли достатъчно механизми в нормативната уредба, които да подпомогнат развитието и кариерното израстване на учителите. Дали са ефективни действащите?—Доколко нормативната уредба утвърждава значимостта на предучилищното образование?—
  • Как се проследява и отразява рaзвитието на детето и има ли връзка със следващия образователен етап?—
  • Има ли приемственост между ясла и детска градина?—
  • До каква степен образователната среда в ДГ има значение за ефективността на игрите?
  • —Какво ниво на усвояване на компетенциите е заложено  в образователните стандарти – „ниско”, „норма”, „високо”?
  • —Възможно ли е реализиране на цялостна педагогическа ситуация  под формата на игри?—
  • Доколко и до каква степен в образователния процес в детската градина могат да намират място приложение нетрадиционни педагогически технологии за превенция на агресивните прояви – психотерапевтични, двигателни, музикални, литературни?—
  • Ще бъде ли обвързано кариерното израстване с повишаване на работната заплата.

Други групи въпроси:

  • —Специфика на билингвалната среда в детската градина;
  • —Свобода на избор—Единният разходен стандарт—;
  • Приобщаващото образование—Квалификационните кредити—;
  • Държавни образователни стандарти за качество- индикатори—Назначаване на психолог и други педагогически специалисти в ДГ—;
  • Психологически тестове в детската градина—;
  • Микроклимат в детската градина;
  • Доверителни отношения психолог-родители-учители.

Изводи за практиката:

  • Творчеството и иновациите водят до успех.
  • Професионализмът и компетенциите на екипа са много важни.
  • В новата нормативна уредба добре е застъпена социализацията на детето.
  • Дава се шанс на всяко дете за включване в образователната система.
  • В новата нормативна уредба се дава възможност на учителя за избор и преценка на образователното съдържание според потребностите на децата.
  • Дадена свободата на учителя.
  •  Предоставена е възможност партньорство и взаимодействие с родителите чрез програмната система на детската градина и чрез обществените съвети.
  • —Потвърдена е значимостта на предучилищното образование в нормативната уредба и подготовка на всяко дете за училище.

Проблемите:

  • —Невинаги помощник-възпитателят е в подкрепа на учителя, поради други задължения, разписани във функционалния му график;
  • Недостатъчен помощен персонал;
  • Липса на педагогически персонал / 1 учител/;
  • Сливане на длъжностите – учител-домакин, учител-помощен персонал.;
  • Недостатъчно работещи механизми за сътрудничество между институциите.

Предложения, отнасящи се до нормативната уредба в образованието:

  • —Да се разпише по-ясно механизъм за ранното проследяване на обучителните затруднение на децата на 3 – 3,6 г. възраст (скрининг тест) и ангажиментите на длъжностните лица  (психолог, логопед) или детски учители;
  • Да се промени промени механизма на прилагане на делегираните бюджети;

  • Да се разработи нова облекчена процедура  за включване на деца със СОП в допълнителна подкрепа;
  • Да се приложи системата на делегираните бюджети във всички ДГ на РБългария, като преди това се актуализира формулата и критериите по разпределението им;

  • —Броят на обслужващия персонал / учители и пом.възпитатели/ да бъде съобразен със записаните в групите деца;

  • Медицинският персонал в ДГ и в яслените групи, където има такива, да бъде на пряко подчинение на директора на ДГ;

  • Да се създадат условия за работа на психолог във всяка детска градина;

  • —Стриктен контрол по спазването на изискванията за брой  деца в групите на детската градина;

  • Намаляване на обема на документацията в детската градина; 

Оценката на участниците:

  • Дискусионните форуми създадоха условия за изграждане на емоционални и трайни професионални връзки и контакти между  учители от цяла България, работещи в системата на предучилищното образование;
  • Учителите споделиха педагогически опит и иновативни игрови подходи за създаване на привлекателна образователна среда;
  • Обмениха се идеи за оптимизиране и усъвършенстване на програмната система на детската градина, като възможност за определяне на отличителна образователна политика на ДГ;
  • Като особено положително е оценено от участниците въвеждането на нови дискусионни форми като част от програмата на националната конференция.
На гости на Община Горна Оряховица
Навръх Игнажден гостувахме в Община Горна Оряховица. Там ни посрещнаха стопаните на Общината – кметът инж. Добромир Добрев и неговите заместници Николай Георгиев, Йорданка Кушева и Деница Коева. Пяхме коледарски песни и наричахме за здраве и...
Доброта не само по Коледа
Жирафчетата от 3.Б клас при 23 СУ „Фредерик Жолио-Кюри, гр. София претворяват добрите си идеи в дела. Те вярват, че да подадеш ръка на човек, който се нуждае от подкрепа, не трябва да бъде еднократен акт. Вече втора година помагат на самотен дядо, като събират средства за...
Нашето добро
Благодарим на всички настоящи, бивши родители и приятели на детска градина "Ален мак" - Горна Оряховица, които  посетиха нашия базар и се включиха в благородното дело "Да помогнем на Пеньо".Събраната сума от базара е 711,87 лв.Благодарим на всички...
КОНФЕРЕНЦИЯ ПРИОБЩАВАЩО ОБРАЗОВАНИЕ 2017
Партньори на приобщаването в общността Дата: 9 декември  2017 год., Място: зала „Витоша",  Интер Експо ЦентърГодишната конференция на Център за приобщаващо образование е ежегоден форум, по време...
Форумът Voice It разкри кои са важните за децата теми
„Какво мислят децата и младите хора за живота в България?“ беше мотото на събитието, което Национална мрежа за децата организира на 20 ноемвриФорумът „Voice It: Младежко мнение от значение“ се организира на 20 ноември за трета поредна година от...
Конференция Образование 2017: Акценти от събитието
Инвестициите в мотивирани учители и достъпът до образование на всяко дете са фокусът на Конференция Образование 2017“Трябва да инвестираме в учителите и да направим така, че образователните институции да работят...
Конференция Приобщаващо образование 2017 – Партньори на приобщаването в общността
Конференция Приобщаващо образование 2017 – Партньори на приобщаването в общносттаПетото издание на Годишната конференция на Център за приобщаващо образование ще се проведе на 9 декември 2017 г., зала „Витоша“, Интер Експо Център. Тя се...
НАЙ-СИЛНИЯТ ЧОВЕК В БЪЛГАРИЯ
На 1 ноември, Деня на будителите, Център за приобщаващо образование стартира нова кампания за ролята на българския учител Видеоклипът към кампанията е дело на английския...