Търсене Календар Блог За нас Партньори Бизнес Контакти
"Водим бъдещето за ръка" - Обобщение
Гласувай
Рейтинг
0

С домакинството на —14 детски градини от област Велико Търново.

Участници: 


Директори
87
Главни учители
17
Старши учители
100
учители
66
Експерти, преподаватели
31




Дискусионни теми:

  • —Новият закон за предучилищно и училищно образование и предизвикателствата към детската градина;
  • —Детето и нормативната уредба—;
  • Учителите и нормативната уредба—;
  • Предучилищното образование и нормативната уредба—;
  • Документацията и нормативната уредба;

Практическо приложение  на ЗПУО и Наредба №5/2016 за предучилищно образование:

  • —Програмна система в детска градина – същност, особености, проблеми;—
  • Интерактивна среда и механизми за интеракция;—Проследяване на постиженията на децата в предучилищна възраст;—
  • Оценка на училищната готовност;—
  • Традиции и иновации в предучилищното образование относно използването на играта;
  • —Приобщаване на родителите към дейността на детската градина;
  • —Мястото на гражданското, здравното и екологично образование  в детската градина;
  • Овладяване на български език в предучилищна възраст;
  • Ролята на психолога в детската градина;
  • Взаимодействие деца-учители-родители-психолог—;
  • Феноменът „агресия“ в детството. Агресия или агресивни прояви в предучилищна възраст?—
  • Алтернативни  форми на работа с деца и родители в разновъзрастова група при изграждане на мотивация  за постъпване в първи клас;
  • Работа с деца в риск. —

Акценти на професионалното обсъждане:

  • Хорариум на педагогическите ситуации.
  • Констатирано е че, регламентираният минимален брой ситуации - Наредба №5/2016 г. за предучилищно образование, позволяват  постигане  очакваните резултати;—
  • Дневник на детската група;—
  • Прилагане на интерактивни техники;—
  • Организация на учебния ден;
  • Позитивните акценти от чужди алтернативни системи за предучилищното образование в българската детска градина, съобразени с нормативната уредба;—
  • Участието на семейството в живота на детската градина.

Поставени въпроси:

  • —Даваме ли на детето това, от което то има нужда?—
  • Има ли достатъчно механизми в нормативната уредба, които да подпомогнат развитието и кариерното израстване на учителите. Дали са ефективни действащите?—Доколко нормативната уредба утвърждава значимостта на предучилищното образование?—
  • Как се проследява и отразява рaзвитието на детето и има ли връзка със следващия образователен етап?—
  • Има ли приемственост между ясла и детска градина?—
  • До каква степен образователната среда в ДГ има значение за ефективността на игрите?
  • —Какво ниво на усвояване на компетенциите е заложено  в образователните стандарти – „ниско”, „норма”, „високо”?
  • —Възможно ли е реализиране на цялостна педагогическа ситуация  под формата на игри?—
  • Доколко и до каква степен в образователния процес в детската градина могат да намират място приложение нетрадиционни педагогически технологии за превенция на агресивните прояви – психотерапевтични, двигателни, музикални, литературни?—
  • Ще бъде ли обвързано кариерното израстване с повишаване на работната заплата.

Други групи въпроси:

  • —Специфика на билингвалната среда в детската градина;
  • —Свобода на избор—Единният разходен стандарт—;
  • Приобщаващото образование—Квалификационните кредити—;
  • Държавни образователни стандарти за качество- индикатори—Назначаване на психолог и други педагогически специалисти в ДГ—;
  • Психологически тестове в детската градина—;
  • Микроклимат в детската градина;
  • Доверителни отношения психолог-родители-учители.

Изводи за практиката:

  • Творчеството и иновациите водят до успех.
  • Професионализмът и компетенциите на екипа са много важни.
  • В новата нормативна уредба добре е застъпена социализацията на детето.
  • Дава се шанс на всяко дете за включване в образователната система.
  • В новата нормативна уредба се дава възможност на учителя за избор и преценка на образователното съдържание според потребностите на децата.
  • Дадена свободата на учителя.
  •  Предоставена е възможност партньорство и взаимодействие с родителите чрез програмната система на детската градина и чрез обществените съвети.
  • —Потвърдена е значимостта на предучилищното образование в нормативната уредба и подготовка на всяко дете за училище.

Проблемите:

  • —Невинаги помощник-възпитателят е в подкрепа на учителя, поради други задължения, разписани във функционалния му график;
  • Недостатъчен помощен персонал;
  • Липса на педагогически персонал / 1 учител/;
  • Сливане на длъжностите – учител-домакин, учител-помощен персонал.;
  • Недостатъчно работещи механизми за сътрудничество между институциите.

Предложения, отнасящи се до нормативната уредба в образованието:

  • —Да се разпише по-ясно механизъм за ранното проследяване на обучителните затруднение на децата на 3 – 3,6 г. възраст (скрининг тест) и ангажиментите на длъжностните лица  (психолог, логопед) или детски учители;
  • Да се промени промени механизма на прилагане на делегираните бюджети;

  • Да се разработи нова облекчена процедура  за включване на деца със СОП в допълнителна подкрепа;
  • Да се приложи системата на делегираните бюджети във всички ДГ на РБългария, като преди това се актуализира формулата и критериите по разпределението им;

  • —Броят на обслужващия персонал / учители и пом.възпитатели/ да бъде съобразен със записаните в групите деца;

  • Медицинският персонал в ДГ и в яслените групи, където има такива, да бъде на пряко подчинение на директора на ДГ;

  • Да се създадат условия за работа на психолог във всяка детска градина;

  • —Стриктен контрол по спазването на изискванията за брой  деца в групите на детската градина;

  • Намаляване на обема на документацията в детската градина; 

Оценката на участниците:

  • Дискусионните форуми създадоха условия за изграждане на емоционални и трайни професионални връзки и контакти между  учители от цяла България, работещи в системата на предучилищното образование;
  • Учителите споделиха педагогически опит и иновативни игрови подходи за създаване на привлекателна образователна среда;
  • Обмениха се идеи за оптимизиране и усъвършенстване на програмната система на детската градина, като възможност за определяне на отличителна образователна политика на ДГ;
  • Като особено положително е оценено от участниците въвеждането на нови дискусионни форми като част от програмата на националната конференция.
ОСМИ НАЦИОНАЛЕН ФОЛКЛОРЕН КОНКУРС „ЗАБЛЕЯЛО МИ АГЪНЦЕ” 10 - 12 май 2019 г.
Националният фолклорен конкурс „Заблеяло ми агънце” се организира от Сдружение „Национален събор на овцевъдите в България”Конкурсът предоставя възможност за изява на изпълнители в областта на музикалното и танцовото фолклорно изкуство, словесния...
Международна оценка: Учителите от алтернативни обучителни програми показват високи педагогически умения
Изследване на Университета в Дюсбург-Есен, което сравнява уменията и нагласите на учители от традиционни и алтернативни форми на подготовка, ще бъде представено в София на 14 март Сериозният предварителен подбор на...
Обучения на Център за приобщаващо образование през месец март
9 март - Партньорството с родителите Обучението акцентира върху ползите от системната грижа, която училището полага за изграждане на ефективни отношения с родителите на две нива – индивидуално (между отделния учител и...
Квилинг книга
Учениците от IV"в" клас на СУ "Вичо Грънчаров" - Горна Оряховица преди 3 години започнаха да се занимават с квилинг - познат още като хартиен филигран. Квилингът е форма на изкуството, която включва използването на лентички от хартия, плат, кожа и други материали, които се...
Видовете насилие в училище и как да ги разпознаваме?
За насилието в училище няма междучасие! Всяка година стотици ученици в България стават жертва на агресия и тормоз.    Насилието има различни форми – физическо, психическо, сексуално, кибернасилие, тормоз. Всяка от тях оставя своите белези върху детето – вреди на...
“Ролята на училищното управление в процеса на изграждане на приобщаваща училищна среда. Основи на ефективното училищно управление“
На 15.12.2018 г., Център за приобщаващо образование ще проведе обучителен семинар на тема: “Ролята на училищното управление в процеса на изграждане на приобщаваща училищна среда. Основи на ефективното училищно...
"Детското участие е важно" - обучителен семинар за учители, възпитатели и педагогиески съветници
На 14.12.2018 г., Център за приобщаващо образование ще проведе обучителен. семинар за учители, възпитатели и педагогически съветници - .„Детското участие е важно“.Обучението е добра отправна точка за онази група от възрастни...
ТОВА Е ЗА БЪЛГАРСКИЯТ УЧИТЕЛ
ТОВА Е ЗА БЪЛГАРСКИЯТ УЧИТЕЛЛюбов и изненада от родителите и децата от випуск 2014 за рожден ден на г-жа Георгиева от ДГ "Ален Мак" - Горна Оряховица.Ето така тайничко (ако изобщо 40 човека могат да бъдат...