Търсене Календар Блог За нас Партньори Бизнес Контакти
"Водим бъдещето за ръка" - Обобщение
Гласувай
Рейтинг
0

С домакинството на —14 детски градини от област Велико Търново.

Участници: 


Директори
87
Главни учители
17
Старши учители
100
учители
66
Експерти, преподаватели
31




Дискусионни теми:

  • —Новият закон за предучилищно и училищно образование и предизвикателствата към детската градина;
  • —Детето и нормативната уредба—;
  • Учителите и нормативната уредба—;
  • Предучилищното образование и нормативната уредба—;
  • Документацията и нормативната уредба;

Практическо приложение  на ЗПУО и Наредба №5/2016 за предучилищно образование:

  • —Програмна система в детска градина – същност, особености, проблеми;—
  • Интерактивна среда и механизми за интеракция;—Проследяване на постиженията на децата в предучилищна възраст;—
  • Оценка на училищната готовност;—
  • Традиции и иновации в предучилищното образование относно използването на играта;
  • —Приобщаване на родителите към дейността на детската градина;
  • —Мястото на гражданското, здравното и екологично образование  в детската градина;
  • Овладяване на български език в предучилищна възраст;
  • Ролята на психолога в детската градина;
  • Взаимодействие деца-учители-родители-психолог—;
  • Феноменът „агресия“ в детството. Агресия или агресивни прояви в предучилищна възраст?—
  • Алтернативни  форми на работа с деца и родители в разновъзрастова група при изграждане на мотивация  за постъпване в първи клас;
  • Работа с деца в риск. —

Акценти на професионалното обсъждане:

  • Хорариум на педагогическите ситуации.
  • Констатирано е че, регламентираният минимален брой ситуации - Наредба №5/2016 г. за предучилищно образование, позволяват  постигане  очакваните резултати;—
  • Дневник на детската група;—
  • Прилагане на интерактивни техники;—
  • Организация на учебния ден;
  • Позитивните акценти от чужди алтернативни системи за предучилищното образование в българската детска градина, съобразени с нормативната уредба;—
  • Участието на семейството в живота на детската градина.

Поставени въпроси:

  • —Даваме ли на детето това, от което то има нужда?—
  • Има ли достатъчно механизми в нормативната уредба, които да подпомогнат развитието и кариерното израстване на учителите. Дали са ефективни действащите?—Доколко нормативната уредба утвърждава значимостта на предучилищното образование?—
  • Как се проследява и отразява рaзвитието на детето и има ли връзка със следващия образователен етап?—
  • Има ли приемственост между ясла и детска градина?—
  • До каква степен образователната среда в ДГ има значение за ефективността на игрите?
  • —Какво ниво на усвояване на компетенциите е заложено  в образователните стандарти – „ниско”, „норма”, „високо”?
  • —Възможно ли е реализиране на цялостна педагогическа ситуация  под формата на игри?—
  • Доколко и до каква степен в образователния процес в детската градина могат да намират място приложение нетрадиционни педагогически технологии за превенция на агресивните прояви – психотерапевтични, двигателни, музикални, литературни?—
  • Ще бъде ли обвързано кариерното израстване с повишаване на работната заплата.

Други групи въпроси:

  • —Специфика на билингвалната среда в детската градина;
  • —Свобода на избор—Единният разходен стандарт—;
  • Приобщаващото образование—Квалификационните кредити—;
  • Държавни образователни стандарти за качество- индикатори—Назначаване на психолог и други педагогически специалисти в ДГ—;
  • Психологически тестове в детската градина—;
  • Микроклимат в детската градина;
  • Доверителни отношения психолог-родители-учители.

Изводи за практиката:

  • Творчеството и иновациите водят до успех.
  • Професионализмът и компетенциите на екипа са много важни.
  • В новата нормативна уредба добре е застъпена социализацията на детето.
  • Дава се шанс на всяко дете за включване в образователната система.
  • В новата нормативна уредба се дава възможност на учителя за избор и преценка на образователното съдържание според потребностите на децата.
  • Дадена свободата на учителя.
  •  Предоставена е възможност партньорство и взаимодействие с родителите чрез програмната система на детската градина и чрез обществените съвети.
  • —Потвърдена е значимостта на предучилищното образование в нормативната уредба и подготовка на всяко дете за училище.

Проблемите:

  • —Невинаги помощник-възпитателят е в подкрепа на учителя, поради други задължения, разписани във функционалния му график;
  • Недостатъчен помощен персонал;
  • Липса на педагогически персонал / 1 учител/;
  • Сливане на длъжностите – учител-домакин, учител-помощен персонал.;
  • Недостатъчно работещи механизми за сътрудничество между институциите.

Предложения, отнасящи се до нормативната уредба в образованието:

  • —Да се разпише по-ясно механизъм за ранното проследяване на обучителните затруднение на децата на 3 – 3,6 г. възраст (скрининг тест) и ангажиментите на длъжностните лица  (психолог, логопед) или детски учители;
  • Да се промени промени механизма на прилагане на делегираните бюджети;

  • Да се разработи нова облекчена процедура  за включване на деца със СОП в допълнителна подкрепа;
  • Да се приложи системата на делегираните бюджети във всички ДГ на РБългария, като преди това се актуализира формулата и критериите по разпределението им;

  • —Броят на обслужващия персонал / учители и пом.възпитатели/ да бъде съобразен със записаните в групите деца;

  • Медицинският персонал в ДГ и в яслените групи, където има такива, да бъде на пряко подчинение на директора на ДГ;

  • Да се създадат условия за работа на психолог във всяка детска градина;

  • —Стриктен контрол по спазването на изискванията за брой  деца в групите на детската градина;

  • Намаляване на обема на документацията в детската градина; 

Оценката на участниците:

  • Дискусионните форуми създадоха условия за изграждане на емоционални и трайни професионални връзки и контакти между  учители от цяла България, работещи в системата на предучилищното образование;
  • Учителите споделиха педагогически опит и иновативни игрови подходи за създаване на привлекателна образователна среда;
  • Обмениха се идеи за оптимизиране и усъвършенстване на програмната система на детската градина, като възможност за определяне на отличителна образователна политика на ДГ;
  • Като особено положително е оценено от участниците въвеждането на нови дискусионни форми като част от програмата на националната конференция.
Ранната интервенция при деца с увреждания или забавяне в развитието помага на 70% от тях да достигнат пълния си потенциал
Национална мрежа за децата организира кръгла маса с над 20 институции и организации и световно признатия международен експерт Емили Варгас Барон 21 юни 2018 г., София– Ранната детска интервенция е...
ЧЕРВЕНИ ШАПЧИЦИ в Деня на българската просвета и култура
Отново задно  настоящи и бъдещиЧЕРВЕНИ ШАПЧИЦИ,техните родители и учителиЗАЕДНОучастваха в  празничното  шествиев Деня на българската просвета и култура.Събрахме се в двора на детската...
Национална кампания "Будителите"
Връзка към buditelite.bg   Образователна платформа „Училища.бг“ организира национална кампания „Будителите“ ,която има цел да покаже добрите практики и дейни хора в българското образование.За съжаление ежедневно се сблъскваме с...
ГЛАСУВАЙТЕ ЗА ИЗБОРА НА „ГЕРОЙ НА ДЕЦАТА“
Помогнете на Национална мрежа за децата да отличи най-заслужилия от общо 39 номинирани личности, който са направили нещо необикновено и значимо за децата Рекорден брой номинации – 39, събра тази година Национална мрежа за...
БЪЛГАРИЯ! ДА ЗНАЕМ И ПОМНИМ! ГЕРОИТЕ НА МОЯ ГРАД!
Червените шапчици благодарят на всички, които уважиха с присъствието си техния спектакъл.Ние сме много горди с това, което представиха децата ни!...
Оценката на държавата за грижите й за децата е Среден 2,88
2,88 е оценката на държавата според доклада „Бележник 2018: Какъв е средният успех на държавата в грижата за децата?“, изготвен от Национална мрежа за децата. Това е най-ниската оценка, която институциите получават за работата и политиките си,...
Представяне на доклада "Бележник", който оценява държавата в грижите й за децата
„Да се осигурят специалисти, а не чиновници, за които семействата и децата не са бланки с реквизити, а реални живи хора с труден живот и психично страдание.“„Има нужда от дългосрочни усилия, които да надхвърлят...
За учителя с любов: Тандем от нестандартни педагожки радва хлапета в приказно царство
Добринка Георгиева и Милка Тодорова са заедно 20 г. в детска градина „Ален мак“ в Горна Оряховица ШАРЕН КУФАР, ПЪЛЕН С ПРИКАЗКИ, МЕЧЕ, НАРЕЧЕНО АЛЕКС, 30 ТЕНИСКИ В ЕДИН ЦВЯТ И С ЕДНАКВО ЛОГО, ПОДРЕДЕНИ ПО СТОЛЧЕТАТА, НЕИЗБРОИМО КОЛИЧЕСТВО ДЕТСКИ РИСУНКИ… И ДВЕ...