Търсене Календар Блог За нас Партньори Бизнес Контакти
За учителя с любов: Тандем от нестандартни педагожки радва хлапета в приказно царство
Гласувай
Рейтинг
0

Добринка Георгиева и Милка Тодорова са заедно 20 г. в детска градина „Ален мак“ в Горна Оряховица

 

ШАРЕН КУФАР, ПЪЛЕН С ПРИКАЗКИ, МЕЧЕ, НАРЕЧЕНО АЛЕКС, 30 ТЕНИСКИ В ЕДИН ЦВЯТ И С ЕДНАКВО ЛОГО, ПОДРЕДЕНИ ПО СТОЛЧЕТАТА, НЕИЗБРОИМО КОЛИЧЕСТВО ДЕТСКИ РИСУНКИ… И ДВЕ УСМИХНАТИ УЧИТЕЛКИ, които попълват документи като за световно. Така изглежда занималнята на група „Червената шапчица“ в детска градина „Ален мак“ в Горна Оряховица, докато малчуганите спят.

„Тази бюрокрация ни изпива силите. Особено когато става дума за децата със специални образователни потребности. Едно дете да има в групата и се започва непрекъснато писане на едни доклади, които никой не чете. А докато пишем, можем просто да работим с тези деца. Имахме дете с аутизъм и нито за минута с него не сме се отнасяли по-различно, отколкото с останалите в групата“, почти една през друга говорят за това, което най ги ядосва двете учителки на групата Добрина Георгиева и Милка Тодорова. После пак в един глас продължават да разказват за това специално дете, което в началото изобщо не искало да говори. Когато за първи път казало „чао“, всички деца и родители плакали от щастие.

После двете рязко зарязват документацията и вдъхновено започват да разказват за живота на групата, наречена „Червената шапчица“. Цялата история на малчуганите, които сега са вече в 4 група, е събрана в блог, който г-жа Тодорова направила, за да се знае какво се случва в царството.

Каквото даваш, това получаваш

Chervenata shapchica (1)


ДОБРИНКА ГЕОРГИЕВА И МИЛКА ТОДОРОВА СА ЗАЕДНО ОТ НЕЗАПОМНЕНИ ВРЕМЕНА. Събрали ги преди 20 г. без никой да подозира в какъв тандем ще се превърнат. „Г-жа Георгиева върви пред мен с 15 г. опит в живота и аз продължавам да се уча от нея. Тя ми е рамото, най-сигурният гръб, не знам дали бих имала толкова енергия и фантазия, ако работех с друг колега“, признава Милка Тодорова. После става ясно, че тя самата също има на какво да учи своята по-възрастна колежка и технологиите са едно от тези неща.

Двете заедно възпитават децата си на принципа: каквото даваш – това получаваш. Не си противоречат, еднакви са в поведението към малките и към техните родители. „Децата се нагаждат. Те правят това, което им е позволено, при когото им го позволява. Това обаче ги обърква и натоварва“, обяснява г-жа Тодорова, а колежката й Добринка Георгиева допълва, че лоши деца няма, има непослушни, за които двете са обособили кът – „Тук е мястото, където мисля“. Всеки непослушко сяда на столче в този кът и започва да размишлява върху постъпката си. Особено забавно става в кътчето, щом там е един от героите в групата. Малчуганът хванал цаката на двете си госпожи и когато те го пратят да мисли, той започва да повтаря: „Аз вярвам в твоето добро сърце. Важното е да имаме добри сърца“ и все от този сорт изречения, които е чувал от Тодорова и Георгиева. Последният му хит е да пее рефрена на една песен: „Още малко и ще бъда добре“. На което госпожите отговорят: „Кога, кога?”.

 

Обръщението „г-жо“ в групата не се чува

 

ДЕЦАТА ВИКАТ СВОИТЕ УЧИТЕЛКИ ПО ФАМИЛИИ – ТОДОРОВА И ГЕОРГИЕВА. Двете нестандартни педагожки решили, че така те самите ще са по-специални за децата, защото всички жени на улицата също са госпожи. Веднъж дори опитали да въведат обръщението „учителко“, но тестовият период завършил с неуспех. Затова сега паяците, които стигат до коленете и на двете учителки, търчат из занималнята и викат „Тодорова, пишка ми се“ или пък: „Георгиева, нося ти подарък!“. По същия начин Георгиева и Тодорова се обръщат и към децата с еднакви имена, а в групата има няколко Николчета, две Александри и двама Дениславовци.

И понеже родителите са другата важна страна от равнобедрения триъгълник учители – деца – родители, Тодорова и Георгиева не правят нищо без тях. Възрастните си говорят на малки имена и се разбират с малко думи. Така и малките научават имената на родителите на своите приятели и не казват дойде таткото на…, а директно го назовават по име.

Родителите участват и във всички мероприятия извън детската градина и това е традиция от десетина години. Тогавашните малчугани сега вече са ученици в VІІІ клас. Те първи отишли до хижа „Божур“ на пикник с много игри и барбекю. Родителите на настоящия випуск бързо се усетили и казали, че това с пикника е чудесно, но още по-чудесно е да е с преспиване. Така Тодорова и Георгиева се видели задължени да заведат цялата тайфа чак до Мийковци.

 

Проектите, по които работят двете учителки, трудно се изброяват

 

Единият се казва „Подаръче за теб“ и идеята е децата и родители да изготвят подарък за този, който има рожден ден в групата. Защото рождените дни в „Червената шапчица“ са национален празник. После идват „Работилничка с родителите“, когато пак всички заедно творят за изложби, празници, конкурси, благотворителни базари. „Моят град“ е проект от м.г. и по него групата обикаля Горна Оряховица с цел опознаване и обикване на родния град. „Ходим, където ни поканят. Бяхме при зъболекари, после на гости на кмета, в музея, при паметниците в града, ходим на театър и на кино“, изброява г-жа Тодорова, която успяла да се спазари с шефа на киното и той пуска децата на преференциални цени в салона. И всеки път, когато са в града, децата са с униформите си. Така минават по главната улица на Г. Оряховица и на 24 май и предизвикват всеобщо възхищение и радост.

„Пътуващ куфар с приказки“ и „Приключенията на мечето Алекс“ са двата може би най-атрактивни проекта, които двете учителки са давали назаем дори и в Бургас. „Куфарът е пълен с книги. И в него има написани правила как се отнасяме с книжката. Децата взимат куфара вкъщи, родителите четат една приказка, после малките рисуват по нея картина и подаряват книжка на куфара. Когато една седмица по-късно куфарът се върне в групата, детето показва картинката и разказва приказката, която са му прочели“, обясняват учителките. И допълват, че най-важната мисия за тях е да възпитат хора с добри сърца и деца, които имат собствено аз. Мечето Алекс също ходи на гости на децата. Има си раница на гърба, в която всяко дете оставя дрешка за Алекс и подарък за следващото дете, при което отива мечето. Да не говорим, че в групата има и друга традиция, която позволява и на децата, и на родителите да стават учители за определено време.

Текст на Сашка АЛЕКСАНДРОВА - вестник Борба www.borbabg.com

ЧЕРВЕНИ ШАПЧИЦИ в Деня на българската просвета и култура
Отново задно  настоящи и бъдещиЧЕРВЕНИ ШАПЧИЦИ,техните родители и учителиЗАЕДНОучастваха в  празничното  шествиев Деня на българската просвета и култура.Събрахме се в двора на детската...
Национална кампания "Будителите"
Връзка към buditelite.bg   Образователна платформа „Училища.бг“ организира национална кампания „Будителите“ ,която има цел да покаже добрите практики и дейни хора в българското образование.За съжаление ежедневно се сблъскваме с...
ГЛАСУВАЙТЕ ЗА ИЗБОРА НА „ГЕРОЙ НА ДЕЦАТА“
Помогнете на Национална мрежа за децата да отличи най-заслужилия от общо 39 номинирани личности, който са направили нещо необикновено и значимо за децата Рекорден брой номинации – 39, събра тази година Национална мрежа за...
БЪЛГАРИЯ! ДА ЗНАЕМ И ПОМНИМ! ГЕРОИТЕ НА МОЯ ГРАД!
Червените шапчици благодарят на всички, които уважиха с присъствието си техния спектакъл.Ние сме много горди с това, което представиха децата ни!...
Оценката на държавата за грижите й за децата е Среден 2,88
2,88 е оценката на държавата според доклада „Бележник 2018: Какъв е средният успех на държавата в грижата за децата?“, изготвен от Национална мрежа за децата. Това е най-ниската оценка, която институциите получават за работата и политиките си,...
Представяне на доклада "Бележник", който оценява държавата в грижите й за децата
„Да се осигурят специалисти, а не чиновници, за които семействата и децата не са бланки с реквизити, а реални живи хора с труден живот и психично страдание.“„Има нужда от дългосрочни усилия, които да надхвърлят...
За какво мечтаят децата в България?
Център за приобщаващо образование откри в София изложба портретна фотография „Мечтая за моя свят“ на известния английски фотограф Пол КлифИзложбата портретна фотография „Мечтая за моя свят“ показва петдесет...
Професионална общност за приобщаващо образование публикува позиция относно процеса и финансирането на общата подкрепа в детските градини и училища
Две години след влизането в сила на Наредбата за приобщаващо образование все още няма ясни правила за организирането на общата подкрепа в детските градини и училищата, разпределянето на отговорностите между участниците в процеса на предоставянето на общата подкрепа и...